Tiedotteet 2013


15.2.2013 15.00

Nuoret aikuiset pärjäävät kaupungeissa ilman ajokorttia

Kun joukkoliikenne toimii hyvin, liikkuminen sujuu ilman omaa autoa ja ajokorttia. Erityisesti nuoret aikuiset ovat löytäneet joukkoliikenteen, eikä autolla ole heille enää sellaista statusarvoa kuin vanhemmille sukupolville.

Tukholmassa nuorten ajokortin hankkiminen on vähentynyt huomattavasti parantuneen joukkoliikennetarjonnan vuoksi. Trendi on ollut siinä määrin selvä, että on alettu puhua Tukholma-ilmiöstä. Vastaava trendi on viime vuosina ollut nähtävissä myös Suomessa erityisesti pääkaupunkiseudulla.

Tilastokeskuksen mukaan Helsingissä ja Espoossa asuvista nuorista hankki vuonna 2003 ajokortin heti 18 vuotta täytettyään 52 prosenttia, kun vuonna 2011 vastaava luku oli vain 43 prosenttia. Lisäksi autonomistus on Uudellamaalla selvästi vähäisempää kuin valtakunnallisesti. Autottomien asuntokuntien osuus oli ylivoimaisesti suurin Helsingissä, jossa 54 prosenttia asuntokunnista oli autottomia.

Paleface jatkaa Liikkujan viikon suojelijana

Liikkujan viikon suojelijana vuonna 2013 jatkava muusikko Karri Miettinen alias Paleface on huomannut saman ilmiön omassa ikäluokassaan.

– Paljasjalkaisilla helsinkiläisillä ei enää välttämättä ole ajokorttia. Kun joukkoliikennettä kehitetään viisaasti, niin ihmiset oivaltavat kyllä, että sen käyttämisessä on järkeä. Pelkästään länsimetron tulo parantaa joukkoliikenteen houkuttelevuutta pääkaupunkiseudulla. Jengi pystyy helposti liikkumaan laajalla alueella muutenkin kuin omalla autolla, Miettinen sanoo.

Ilmaista joukkoliikennettä kannattava Miettinen on ilahtunut siitä, että valtion puolellakin on herätty, kun julkinen valta tukee joukkoliikennettä kuluvana vuonna myöntämällä suurille kaupunkiseuduille joukkoliikennetukea reilut 10 miljoonaa euroa. Valtionavustusta voi hyödyntää muun muassa lippujen hintojen alentamiseen, joka vaatiikin valtion tuntuvaa osallistumista. Lisäksi esimerkiksi pääkaupunkiseudun kunnat käyttävät tänä vuonna joukkoliikennetukeen 291 miljoonaa euroa.

– Joukkoliikennetuki on tietoinen siirto päättäjiltä. Se kuulostaa hyvältä ja johdonmukaiselta tavalta käyttää julkista rahaa, sillä jokainen kotiin jäävä henkilöauto vähentää hiilidioksidipäästöjä.

Älyä joukkoliikenteen lippujärjestelmiin ja kävelykatuja kaupunkeihin

Miettinen myöntää, että henkilöautolla on vielä statusarvoa länsimaisille miehille. Imagokysymysten lisäksi autolla on toki käyttöarvonsakin, varsinkin lapsiperheissä ja pienemmillä paikkakunnilla asuville.

– Mitä muusikoihin tulee, niin mehän yleensä luotetaan taitaviin keikkabussien kuljettajiin. Joukkoliikenteessä olisi johdonmukaista, että samanlainen paletti toimisi kaikkialla. Jos Helsingistä saamani matkakortti kävisi myös Turussa ja Tampereella, niin ilman muuta käyttäisin sitä.

Miettinen tunnustautuu myös kävelykatujen kannattajaksi. Hänen entiseen kotikaupunkiinsa Hämeenlinnaan saatiin aikanaan kävelykatu vastustuksesta huolimatta.

– Pieni pätkä kävelykatua saatiin suuren protestoinnin ja kalabaliikin rytmittämänä. Autoton keskusta on selvä eurooppalainen trendi. Toivon että Helsinkiin saataisiin lisää alueita, joissa ei autolla saa liikkua.

Universaalia energiaa

Liikkujan viikko kehottaa ihmisiä ympäri Eurooppaa miettimään omien liikkumisvalintojensa vaikutuksia ympäristöön ja energiankulutukseen. Muusikko Miettinen taas laulaa tuoreella levyllään muun muassa universaalista energiasta. Mitä se oikein tarkoittaa?

– Ihmisten välillä on näkymätöntä energiaa, etenkin musiikki on sellaista. Laulussani universaali energia oikeastaan tarkoittaa sitä, että vaikka ei ymmärtäisi jotain kieltä, voi ymmärtää sävyt ja todelliset merkitykset ja viestit toisen puheessa. Kaikki kommunikaatio on lopulta samaa ja kaikki liike on värähtelyä. Kaikki koostuu loppujen lopuksi samasta materiaalista.

Ihmisten välistä energiaa ei pidä säästellä, mutta muuten yhteiskunnassa liikenne mukaan lukien energiansäästäminen ja energiatehokkuus ovat tarpeen. Tästä Liikkujan viikkoa koordinoiva Motiva ja kampanjan suojelijaksi lupautunut Miettinen ovat yhtä mieltä.

– Kaikki duuni, mikä muistuttaa energiansäästämisestä ja luonnonsuojelusta edistää yhteistä hyvää. Se on työtä paremman yhteisön ja yhteiskunnan puolesta.

Liikkujan viikon kampanja käyntiin

Liikkujan viikkoa vietetään vasta syksyllä 16.-22. syyskuuta, mutta kampanja pyörähtää käyntiin ja kampanjaan osallistuvissa kunnissa tehdään monenlaista taustatyötä järkevien arjen liikkumisvalintojen ja -mahdollisuuksien hyväksi ympäri vuoden.

Viime vuonna osallistujakuntia oli ennätysmäärä: 13. Virallisten kuntaosallistujien lisäksi yhdistykset ja järjestöt sekä yritykset ovat tervetulleita mukaan kampanjaan vapaamuotoisesti aktivoimaan suomalaisia fiksuun liikkumiseen. Liikenteen päästöt on saatava pienemmiksi ja ilmastonmuutostahtia on hidastettava. Kunnissa asukkaat voivat vaikuttaa tekemällä arjessaan viisaita kulkutapavalintoja.

Lisätietoja:
Motiva Oy
viestintäpäällikkö Sirpa Mustonen
puh. 050 370 6741, sirpa.mustonen@motiva.fi

www.liikkujanviikko.fi
www.facebook.com/liikkujanviikko
www.facebook.com/PalefaceOfficial



Liikkujan viikon suojelija Paleface tunnetaan Suomessa paitsi rap-artistina ja hiphopin sanansaattajana myös yhteiskunnallisena keskustelijana, joka sanoo tinkimättömän mielipiteensä aiheesta kuin aiheesta eikä pelkää samalla sohaista muurahaispesään. Kampanjaviikkoa Suomessa koordinoiva Motiva on valtion omistama asiantuntijayritys, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön.


Palaa otsikoihin



Sivua päivitetty viimeksi 9.8.2017

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.