Tiedotteet 2014

10.4.2014 13.00

Energiaikkuna.fi ja eneuvonta.fi: Jo 1 500 Suomen parasta ikkunaa listattu

Remonttikauden lähestyessä energianeuvojat muistuttavat, että ikkunaremonttia suunnittelevan kannattaa vertailla ikkunoiden energiatehokkuutta. Vapaaehtoinen ikkunoiden energiamerkintä auttaa vertailemaan erilaisia tuotteita, ja ikkunalle laskettu E-arvo kertoo laskennallisen lämpöhäviön.

Ikkunoiden energialuokituksen tarkoituksena on helpottaa rakentajien ja remontoijien tekemää vertailua eri ikkunamallien välillä. Ikkunoiden energialuokitus on valmistajille vapaaehtoinen.

Energialuokituksessa ikkunalle lasketaan vertailuluku (E-arvo), joka kertoo kuinka paljon ikkunarakenne aiheuttaa laskennallisesti lämmitystarvetta vuodessa kilowattitunteina. Ikkunoille annetaan kodin kylmälaitteista tuttu energiamerkki; ikkunoiden energiamerkissä ikkunat jaetaan energialuokkiin asteikolla A++ - G.

Lisää asumisviihtyvyyttä samalla, kun energiankulutus vähenee

– Vaihtamalla vanhat 2-lasiset ikkunat uusiin A++ -luokan ikkunoihin, lämpöhäviö ikkunan läpi voi pienentyä ääritapauksessa jopa 90 %. Samalla talon kokonaisenergiakulutus voi pienentyä noin 10 %, toteaa Motivan energia-asiantuntija Sami Seuna.

Samalla asumisviihtyvyys paranee, kun epämiellyttävät ilmavuodot ikkunoiden läheisyydessä häviävät lähes kokonaan. Vanhassa ikkunassa tiivisteet ovat usein kuluneet ja vuotoilma kuljettaa ikkunakarmin ja seinän välistä maksettua lämpöä ulos talosta. Vertailun vuoksi: uusi A++ -luokan ikkuna on lämpötaloudeltaan usein parempi kuin 1960-lukulaisen omakotitalon alkuperäiskuntoinen ulkoseinä.

Vanhassa ja huonokuntoisessa ikkunassa ilma vuotaa sekä lasin ja karmin välistä että ikkunakarmin ja seinän välistä. Tämän voi huomata helposti pakkasella, kun ikkunan läheisyydessä ei tee mieli oleilla. Kun ilmavuoto koetaan häiritsevänä, tulee tarve nostaa sisälämpötilaa korkeammalle, mikä lisää energiankulutusta ja aiheuttaa terveyshaittaa.

Ikkunoiden osalta säästäminen alkaa heti valmistuneesta ikkunaremontista, joten jos on tarve uusia ikkunat, toimenpidettä ei kannata lykätä. Jos talossa on painovoimainen ilmanvaihto (eli ei koneellista ilmanvaihtoa), on tärkeä huomioida riittävä korvausilman saanti ilmatiiviyden parannuttua.

Kuluttaja löytää luokitussivuilta monenlaista teknistä tietoa ikkunamalleista sekä muun muassa tärkeimpien teknisten termien selitykset, tarjouspyyntömallin ikkunaremonttiin ja muuta hyödyllistä asiaa.

Ikkunan energialuokitusmerkki
Esimerkki ikkunan energialuokitusmerkistä. E-arvo kertoo laskennallisen lämpöhäviön ikkunan läpi (kWh / vuosi).
MUISTA! Mikäli valmistaja markkinoi ikkunoitaan energialuokiteltuina, niiden on löydyttävä allaolevan sivuston luokituslistalta.

Käy tarkistamassa:
www.energiaikkuna.fi

Taulukko. Luokitusrajat E-arvolle.
Parhaat ikkunat sijoittuvat A++ -luokkaan.
A++
≤ 45
A+
< 65