Tiedotteet 2014

9.10.2014 13.00

Energiamerkit kertovat: Kodinlaitteet entistä energiatehokkaampia

Kodin laitteiden energiamerkintä kertoo laitteen energiankulutuksesta. Viime vuosina Suomen markkinoille on tullut entistä enemmän hyvin energiatehokkaita laitteita. Myynnissä olevat laitteet ovat myös aiempaa useammin selvästi tehokkaampia kuin laitteille asetetut minimivaatimukset. Hyvä energiatehokkuus ei aina kuitenkaan tarkoita korkeaa hintaa: joskus parhaan A+++ -luokan laitteen saa peruslaitetta halvemmalla.

Motivan seurannan mukaan etenkin suurten kodinkoneiden kohdalla laitetarjonta on selvästi siirtynyt energiatehokkaampaan suuntaan. Kehitys on ollut viime aikoina nopeaa, johtuen muun muassa EU:n ekosuunnittelu- ja energiamerkintädirektiivien vaatimuksista. Markkinoille tulee entistä energiatehokkaampia laitteita ja sähköä enemmän kuluttavat laitteet poistuvat myymälöistä.

Kylmälaitteiden tarjonta on kokonaisuudessaan siirtynyt selvästi energiatehokkaimpiin A++ ja A+++ -luokan laitteisiin, joiden osuus myytävistä kylmälaitteista on jo liki 50 prosenttia. Ekosuunnitteluvaatimusten myötä myynnissä ei ole A+ -energialuokkaa tehottomampia laitteita.

Myytävänä olevista pesukoneista jo yli puolet on parasta A+++ -luokkaa, alle A+ -luokan laitteiden osuus on enää 5 prosenttia. Kaupan kuivausrummuista jo 65 prosenttia on vähintään A+ -luokkaa, joka selvästi kuvastaa lämpöpumpputoimisten kuivausrumpujen yleistymistä. Vaikka tekniikka kehittyy ja energiatehokkuus paranee, eivät hinnat kuitenkaan suoraan seuraa perässä. Pesukoneiden A+++ -luokasta löytyivät sekä markkinoiden kalleimmat että halvimmat mallit.

Televisioissa on uuden led-tekniikan myötä siirrytty selvästi energiatehokkaampiin malleihin: A+ ja A++ -luokissa kaupan tarjonta on jo liki 67 prosenttia. Televisioiden koon kasvaminen on kuitenkin heikentänyt kehitystä: B-luokassa on mukana uusia laitemalleja, joiden kuvaruudun koot ovat selvästi aiempaa suurempia.

Motiva Oy seuraa vuosittain miten eri laiteryhmien tarjonta kotimaan markkinoilla kehittyy. Kylmäsäilytyslaitteiden kohdalla seurantaa on tehty jo lähes 20 vuotta, viime vuosina seurantaa on laajennettu pyykinpesukoneisiin, kuivausrumpuihin ja televisioihin. Seuranta ei ole tilastollisesti kattava mutta antaa hyvän kuvan markkinoiden tarjonnasta

Topten-Suomi.fi kirittää markkinoita

Motivan Topten-Suomi.fi -palvelu kirittää markkinoita: palvelu listaa tiukoin kriteerein valitut energiatehokkaimmat tuotteet ja laitteet. Kylmälaitteilta ja mm. astian- ja pyykinpesukoneilta vaaditaan jo A+++ -energialuokka listalle pääsemiseen. Alhaisen sähkönkulutuksen lisäksi huomioidaan muutkin tekijät, kuten mm. veden kulutus. Palvelussa listataan kodin laitteiden lisäksi myös henkilö- ja pakettiautot.

TOP5 vinkit ostajalle

1. Hanki vain tarpeeseen
    Mieti, onko hankinta oikeasti tarpeellinen vai voisiko laitteen vain vuokrata tai lainata? Tarvitaanko taloudessanne useita televisioita, pelikonsoleita, tietokoneita jne.

2. Hanki omaan käyttöön sopiva, oikean kokoinen laite
    Liian suuri tai liian pieni laite aiheuttaa turhaa kulutusta: liian suurella pyykinpesukoneella pestään vajaita koneellisia usein kun pyykkiä ei tule tarpeeksi. Liian pienellä koneella joutuu suuressa perheessä pesemään pyykkiä liian usein, joten kulutus kasvaa.

3. Vertaile laitteiden energiankulutuksia – hyödynnä energiamerkintöjä
    Energiamerkintä löytyy jo nyt kaikista suurista kodinlaitteista sekä televisioista. Merkintää kannattaa hyödyntää ja vertailla laitteiden energiankulutuksia. Muista kuitenkin, että käyttö ratkaisee: tehokkainkin laite kuluttaa energiaa turhaan jos sitä käytetään turhaan, se sijoitetaan väärin eikä siitä pidetä huolta.

4. Etsi markkinoiden tehokkaimmat laitteet – Topten-Suomi.fi auttaa
    Markkinoiden energiatehokkaimmat kodinkoneet löytyvät Motivan Topten-Suomi.fi -palvelusta. Vertailemalla laitteita ja valitsemalla itsellesi sopivan, oikean kokoisen laitteen voit vaikuttaa merkittävästikin hankkimasi laitteen kulutukseen.

5. Tutustu laitteen käyttöön ja sijoitukseen jo ennalta
    Motivan Ostajan opas auttaa laitehankinnoissa ja kertoo laitteiden oikeasta käytöstä sekä sijoituksesta (www.motiva.fi/ostajanopas)

Nyt vietetään Energiansäästöviikkoa 6.– 2.10.2014

Maanantaina 6.10. käynnistyi Motivan koordinoima valtakunnallinen Energiansäästöviikko jo 18. kertaa. Mukaan on ennakkoon ilmoittautunut yli kolmesataa kuntaa, yritystä ja yhteisöä eri puolilta Suomea. Viikon teemana on tänä vuonna hankintojen eko- ja energiatehokkuus työpaikoilla, kotona ja liikenteessä.

Lisätietoa Energiansäästöviikosta: www.energiansaastoviikko.fi

Energiamerkintä ja ekosuunnittelu: