Tiedotteet 2014

16.9.2014 8.00

Hyötyliikunta sopii lähes kaikille – Liikkujan viikko haastaa liikkumaan aktiivisesti arjessa

Liikkujan viikkoa vietetään joka syksy 16.-22. syyskuuta. Tänä vuonna teemaviikko kuuluu myös Radio Novalla. Kampanja haastaa kaikki suomalaiset vähentämään istumista ja liikkumaan arjessaan aktiivisesti. Siihen osallistuvat kunnat järjestävät teemaviikolla monenlaisia tapahtumia ja tilaisuuksia. Taustatyötä järkevien arjen liikkumisvalintojen ja -mahdollisuuksien hyväksi kunnissa tehdään ympäri vuoden.

Istuminen vaarantaa terveyttämme enemmän kuin arvaammekaan. Siksi Liikkujan viikko haluaa innostaa suomalaiset ylös, ulos ja liikkeelle. Koska aika on rajallista, liikunnan voi mainiosti yhdistää arjen menoihin. Työmatkan voi kulkea jalan tai pyörällä mahdollisuuksien mukaan. Kauppareissulle voi kipaista ilman autoakin. Kävelyn ja pyöräilyn voi liittää myös matkaketjun osaksi yhdessä joukkoliikenteen kanssa.

− Meidät on luotu liikkumaan jaloillamme, joten meistä jokaisen kannattaa joskus miettiä arkiliikkumisemme valintoja. Passiivisuudessa on usein kyse totutuista tavoista. Lisäämällä lihasvoimin liikkumista arjessa teemme palveluksen itsellemme. Palkinnoksi siitä saa hyvän olon, sanoo Kunnossa kaiken ikää -ohjelman kehittämispäällikkö Liisamaria Kinnunen.

Liikennevaloajattelulla tutkimustietoon perustuen punainen palaa eli terveys heikkenee jos vuorokaudessa istumista on yli 8 tuntia ja yli 2 tuntia kerrallaan. Keltaisissa valoissa vuorokaudessa istumista on enintään 8 tuntia ja yhtäjaksoisesti enintään 2 tuntia. Mikäli työ on pääosin istumista, on hyvä muistaa välillä nousta ylös. Jo pienet tauot vähentävät istumisen haitallisia vaikutuksia. Vihreissä valoissa istumista on vuorokaudessa vain muutama tunti ja enintään tunti kerrallaan.

Aktiivisuudella parempi elämä

Liikkujan viikon tämän vuoden teemana kautta Euroopan on hyvä elämä. Hyötyliikunta tuo arkeen aktiivisuutta, joka lisää hyvinvointia parantaen kuntoa, mielialaa ja terveyttä, oikeastaan koko elämää. Nyky-yhteiskunnassa istutaan aivan liikaa. Tutkimusnäyttö runsaan istumisen ja liian vähäisen liikkumisen terveyshaitoista on vahvistunut viime vuosina.

− Muusikon työn hyviin puoliin kuuluu se, että hyötyliikuntaa tulee jokaisella keikalla. Pelkästään sisällä istuminen ei ole kenellekään hyväksi. Lasten saaminen välillä ulos ovesta on nykyisin jokaisen isän ja äidin haaste, toteaa Liikkujan viikon suojelijana toimiva Paleface alias Karri Miettinen.

Pitkäkestoinen istuminen altistaa muun muassa monille tuki- ja liikuntaelimistöjen vaivoille kaikissa ikäluokissa. Myös metabolisen oireyhtymän vaara kasvaa mitä enemmän istumiseen käytetään aikaa. Iäkkäillä ihmisillä istuminen nopeuttaa lihaskadon kehittymistä ja lihasten toimintojen heikkenemistä. Heille yksi kevyt liikkumisvaihtoehto voisi olla sähköpyöräily.

Toimisto- ja päätetyössä pitkään istuminen on yksi niska-hartiavaivojen vaaratekijöistä. Istumista pidetään niin ikään lihavuusepidemian yhtenä keskeisenä syynä. Runsaaseen istumiseen liittyy rasva- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan, verenpaineen ja vyötärön ympärysmitan epäedullisia muutoksia ja niiden seurauksena muun muassa tyypin 2 diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien vaaran kasvu.

Kunnat mukana menossa

Viime vuonna Liikkujan viikkoon osallistui ennätysmäärä kuntia: 29. Tänä vuonna tähdätään uuteen ennätykseen. Osallistuvien kuntien nimet listautuvat Liikkujan viikon emokampanjan, European Mobility Week 2014, sivuille. Virallisten kuntaosallistujien ja kaikkien kuntalaisten lisäksi yhdistykset ja järjestöt sekä yritykset ovat tervetulleita mukaan kampanjaan vapaamuotoisesti aktivoimaan suomalaisia fiksuun liikkumiseen. Liikenteen päästöt on saatava pienemmiksi ja ilmastonmuutostahtia on hidastettava. Kansanterveyskin kohenee, kun kuntalaiset tekevät fiksuja kulkutapavalintoja.

Teemapäivät viikolla

Kimppakyytipäivää vietetään keskiviikkona 17. syyskuuta. Myös kansallinen etätyöpäivä jatkaa yhteistyötä Liikkujan viikon kanssa. Se järjestetään tänä vuonna torstaina 18. syyskuuta. Liikkujan viikko huipentuu Auton vapaapäivään 22. syyskuuta. Liikkujan viikon valtakunnallinen tapahtumakalenteri kertoo, mitä missäkin tapahtuu.

Sirpa Mustonen, puh. 050 370 6741, sirpa.mustonen@motiva.fi

Liikkujan viikon materiaalipankki: