Tiedotteet 2014

6.11.2014 8.00

Lämmityskauden tärkeät vinkit puupolttoaineen käyttäjälle

Lämmityskausi on alkanut. Puupolttoaineita käyttävän kannattaa vielä kerran tarkistaa, että kaikki on talvea varten kunnossa. Pysyvätkö polttopuut kuivina ja toimiiko kattila moitteettomasti? Onko hormit nuohottu säännöllisesti? Kun kaikki on kunnossa, ei talven aikana tule lämmityksen suhteen ongelmia ja puun käyttö on tehokasta, eikä palamisesta synny haitallisia päästöjä.

Suomessa on käytössä yli 220 000 kiinteistön biokattilaa. Kattilat ovat hyvin erilaisia ja niiden käytön tehokkuuteen voidaan vaikuttaa merkittävästi käyttötavoilla ja polttoaineen laadulla. Iso osa kattiloista on vanhoja ja niiden hyötysuhde on huono. Tällöin myös laitteiston vaihtamisen taloudellisuutta kannattaa miettiä.

– Puu on edullinen polttoaine, mutta sitäkään ei kannata käyttää tehottomasti. Kun puuta poltetaan puhtaammin, säästyy polttoainetta ja haitallisia päästöjä tulee vähemmän ja myös tulipalon riski pienenee, sanoo Motivan asiantuntija Kirsi Sivonen.

Kuiva ja puhdas polttoaine on puun poltossa ensisijaista, olipa kyse hake- tai pilkekattilasta. Kattiloiden varolaitteiden ja mahdollisen termostaatin toiminta kannattaa tarkistaa ja lämmönvaihtopinnat pitää puhtaana. Lämmönjakojärjestelmän automaattinen säätöventtiili (suntti), joka säätää menoveden lämpötilaa, tuo myös nopeasti säästöjä.

– Kattilan tarkastuksen voi tilata asennusyritykseltä. Sellaisen voi etsiä esimerkiksi Lämmitysenergiayhdistyksen kautta. Nuohous on myös tärkeää suorittaa vuosittain.

Motivan sivuille on koottu Tehokkaasti puulla -aineisto, jossa on tietoa biokattiloiden tehokkaasta käytöstä niin omakotitalon ja maatilan kattilan käyttäjälle kuin ammattilaisillekin. Tiedon kerääminen on tehty osana Kutteri-ohjelman sopimusta, joka tähtää biokattiloiden käytön tehostamiseen neuvonnan avulla.

Kutteri-ohjelman osapuolina on bioenergia-alan järjestöjä, yrityksiä ja ympäristöministeriö. Motiva Oy osallistuu ohjelmaan liittyvien hankkeiden ja projektien toimeenpanoon ja kehittämiseen sekä vuosiraportin kokoamiseen.

Tehokkaasti puulla -sivustolta löytyy esimerkiksi pilkekattilan omistajan energiansäästöopas sekä opinnäytetyöaiheita.

Tutustu biokattiloiden tehokkaaseen käyttöön: Tehokkaasti puulla >>

asiantuntija Kirsi Sivonen