Tiedotteet 2014

3.4.2014 12.00

Liikkujan viikon Omilla poluilla -videokilpailu: Luovuus valloilleen!

Omilla poluilla -videokilpailu käynnistyy ja haastaa nuoret pohtimaan kulkutapoja ja liikkumista. Aikaa kilpailuvideon toteuttamiseen on syyskuun alkuun. Kilpailun voittaja julkistetaan Liikkujan viikolla 16.-22.9. Voittajajoukkue saa palkinnoksi Solo-International Oy:n lahjoittamat suomalaiset Solifer Kombi Classic -fillarit.

− Ripaus luovaa hulluutta on hyväksi, kunhan turvallisuudesta ei tingitä videota kuvattaessa. Kilpailu tarjoaa mainion aiheen erilaisille kaveriporukoille tai nuorten videotyöpajoille, sanoo viestintäpäällikkö Sirpa Mustonen Motivasta.

Mikä on fiksua liikkumista ja mikä ei? Miten liikenne ja liikkuminen vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön? Miten kouluun, harrastuksiin tai kavereiden luokse oikein pitäisi mennä? Miksi kannattaisi mieluummin valita omat jalat kuin mopo? Näitä kysymyksiä sivutaan samalla, kun luova leikkimieli päästetään irti videon toteutuksessa.

− Lopputulokseksi toivotaan oivaltavia ja hauskoja videoita, jotka saavat kilpailun raadin vaikuttumaan. Raati kiinnittää huomiota etenkin annetussa teemassa pysymiseen, toteutuksen tuoreuteen ja YouTube-katselukertoihin, toteaa asiantuntija Kaisa Kauhanen Motivasta.

Voittajajoukkue haastatteluun Novalle

Kilpailun voittajajoukkue saa oman äänensä kuuluviin radioaalloille, sillä joukkuetta tai sen edustajaa haastatellaan Radio Novan iltapäivässä Liikkujan viikolla. Voittajajoukkueesta tiedotetaan myös laajasti medialle. Kilpailuvideot ladataan katsottaviksi YouTubeen sitä mukaan, kun ne saapuvat. Lisäksi ne linkitetään Liikkujan viikon verkkosivuille ja Facebook-sivuille.

Motivan järjestämän kilpailun tarkoituksena on nostaa esiin fiksuja kulkutapoja, kuten kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä. Kilpailu on tarkoitettu kaikille peruskoulun yläasteen, lukion, iltalukion, ammattikoulun tai muun näihin verrattavan oppilaitoksen oppilaille. Kilpailujoukkueessa voi olla yhdestä kolmeen henkilöä.

Enintään kolmen minuutin mittaiset kilpailuvideot on lähetettävä 1.9.2014 mennessä Motivaan. Tarkemmat lähetysohjeet ja sisältöevästykset kannattaa katsoa kilpailun säännöistä Liikkujan viikon verkkosivuilta.

Liikkujan viikon teemana hyvä elämä

Tänä vuonna Euroopan Liikkujan viikon teemana on hyvä elämä. Viikon suojelijana jatkaa rap-artisti Paleface. Kampanja käynnistyy videokilpailun avauksella ja kiihdyttelee tahtiaan sitä enemmän, mitä lähemmäksi syksyinen teemaviikko tulee.

Viime vuonna kampanjaan osallistui 29 kuntaa ja kaupunkia, ja fiksun liikkumisen tapahtumia järjestettiin ympäri Suomea. Liikkujan viikon kunniaksi joukkoliikenteessä sai useilla paikkakunnilla alennuksia lippujen hinnoista. Tänä vuonna mukaan toivotaan taas uusia tulokkaita ja tempauksia. Virallisten kuntaosallistujien lisäksi mukaan halutaan taas järjestöjä, yrityksiä ja kuntalaisia.

Lisätietoja kilpailun säännöistä ja teemaviikosta sekä ilmoittautumislomake:

www.liikkujanviikko.fi/videot/videokilpailu_2014

www.facebook.com/liikkujanviikko

Lisätiedot:

projektipäällikkö; viestintä ja media
Sirpa Mustonen, Motiva, puh. 050 370 6741, sirpa.mustonen@motiva.fi

kansallinen koordinointi
Kaisa Kauhanen, Motiva, puh. 040 544 7879, kaisa.kauhanen@motiva.fi

Kuvia:
Liikkujan viikon videokilpailu – thumbnail

Liikkujan viikon videokilpailun juliste – thumbnail