Tiedotteet 2014

9.1.2014 15.00

Osaatko kierrättää käytetyt lamput ja jouluvalot?

Iso osa käytetyistä energiansäästö- ja ledilampuista päätyy sekajätteenä kaatopaikoille, vaikka oikea osoite niille on SER-keräyspiste. Myös rikkinäiset jouluvalot kuuluvat SER-keräykseen. Yli kolmannes suomalaisista ei tunne lamppujen kierrätykseen liittyviä käytäntöjä.

Premium Light -hankkeessa tehdyn kyselyn perusteella yli 30 prosenttia suomalaisista ei tunne lamppujen kierrätykseen liittyviä käytäntöjä, ja joka viides ilmoittaa heittävänsä kaikki lamput sekajätteisiin. Energiansäästö- ja ledilamput pitää kierrättää, jolloin lamppujen materiaalit saadaan talteen ja uudelleen käyttöön.

Käytetyt energiansäästö- ja ledilamput sekä alle 25 senttimetriä pitkät loistelamput on voinut toukokuusta 2013 lähtien palauttaa ilmaiseksi ja ilman ostovelvoitetta lamppujen SER-keräyspisteisiin, eli sähkö- ja elektroniikkalaiteromun kierrätyspisteisiin. Sellainen on nykyisin yhä useammassa kaupassa, sillä lamppujen vastaanottovelvoite koskee kaikkia niitä vähintään 1 000 neliömetrin kokoisia päivittäistavarakauppoja sekä vähintään 200 neliömetrin kokoisia erikoiskauppoja, joiden valikoimiin lamput kuuluvat.

Lamput palautetaan SER-keräykseen ilman tuotepakkauksia. Palautus on maksutonta. Vanhat hehku- ja halogeenilamput laitetaan sekajätteen joukkoon.

Lähimmän vastaanottopisteen löydät täältä: www.kierratys.info

Kierrätä ja lajittele lamput oikeisiin paikkoihin:

Energiansäästölamput

Led-lamput

Loisteputket ja valaisimet, joissa kiinteä lamppu (esimerkiksi kirkasvalolamput), koko alle 25 cm
Sähkö- ja elektroniikkalaitteita myyvät myymälät:
– väh. 1 000 m2 päivittäistavarakaupat
– väh. 200 m2 erikoiskaupat

SER-keräyspisteet

Vaarallisen jätteen keräyspisteet
Isot loisteputket ja valaisimet
SER-keräyspisteet