Tiedotteet 2015

17.9.2015 8.00

Eemods’15 Conference: Energiatehokkuustaistoon ilmastonmuutosta vastaan

Eemods´15-konferenssi tarjosi foorumin keskustelulle ja väittelylle sähkömoottoreiden ja sähkömoottoreilla toimivien järjestelmien energiatehokkuuden kehittymisestä ja ympäristövaikutuksista.

Asia on erittäin ajankohtainen, koska noin 60 prosenttia teollisuuden sähkönkulutuksesta syntyy sähkömoottorien ja sähkömoottorikäyttöisten järjestelmien, kuten pumppujen ja puhaltimien käytöstä. Siksi niillä on merkittävä rooli myös energiantuotannon hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä.

Sähkömoottoreita ja niihin liittyviä järjestelmiä investoinnein tehostamalla on mahdollista vähentää sähkönkulutusta tyypillisesti 20-30 prosenttia, joissain tapauksissa jopa 60-70 prosenttia.

Fiksuilla valinnoilla kohti muutosta

Konferenssin avausistunnon puheenjohtajana toimi tri Paolo Bertoldi Euroopan komissiosta. Hänestä konferenssin kiinnostavinta antia oli pohdiskelu siitä, miksi kaikkein energiatehokkaimmat teknologiat eivät vielä ole teollisuuden käytössä.

“Uudet teknologiat ovat ekologisia ja ympäristöä säästäviä, mutta niiden yleistymiselle on vielä paljon esteitä. Ratkaisujen etsiminen näiden esteiden poistamiseksi on minusta tavattoman kiinnostavaa. On hienoa edesauttaa näiden teknologioiden markkinoille pääsyä”, hän sanoo.

Tri Bertoldi uskoo, että on yhä mahdollista hillitä ilmastonmuutosta niin, että keskimääräinen lämpeneminen pysyy suhteellisen turvallisena pidetyn kahden asteen alapuolella.

“Se on vaikeaa mutta mahdollista, uskon että pystymme siihen. Juuri energiatehokkuus on itse asiassa halvin ja nopein keino tähän. Kaikki riippuu kuitenkin yksilöiden, perheiden, yritysten ja viranomaisten päätöksistä.”

Vaikka tri Bertoldi on tyytyväinen Euroopan ponnisteluihin energiatehokkuuskysymyksissä, hänen mielestään pystymme kuitenkin enempään.

“Uskon vahvasti energiatehokkuuteen, siksi haluankin sanoa kaikille, käyttäkää energiaa viisaasti, sillä sen käytöllä on seurannaisvaikutuksia. Kovalla työllä ja yhteen hiileen puhaltamalla pystymme saamaan aikaan muutoksen.”

Yleishyödyllistä ja kannattavaa liiketoimintaa

Konferenssin järjestäjiin kuuluva ABB on ujuttanut juurensa syvälle Suomen maaperään. ABB on rakentanut moottoreita Helsingissä yli sata vuotta ja taajuusmuuttajia noin 40 vuotta.

“ABB edistää tuoreimpia uutuuksia, kuten IE5-standardoituja synkronireluktanssimoottoreita ja integroituja pumppu ja moottori -yhdistelmiä. Samanaikaisesti meidän on kuunneltava asiakkaitamme, kun tuotteet ja stardardit yhdentyvät. Monet konferenssin osallistujat työskentelevät aktiivisesti uusien standardien parissa, täällä kuulee viimeisimmät kuulumiset alalta”, sanoo ohjelmapäällikkö Jukka Tolvanen, ABB:n Pitäjänmäen taajuusmuuttajatehtaalta.

Energiatehokkuus on kannattavaa toimintaa sekä teollisuudelle että erityisesti loppukäyttäjille. Nykyisin on tapana verrata investointien kannattavuutta. ABB tarjoaa työkalut energiansäästön laskemiseksi taajuusmuuttajien käytön yhteydessä.

“Muihin hallintamenetelmiin verrattuna niillä on helppo saavuttaa 30-40 prosentin energiansäästö pumppu- ja tuuletinsovelluksissa. Joskus säästö voi olla jopa yli 50 prosenttia, suurin näkemäni säästö oli peräti 80 prosenttia”, Tolvanen painottaa.

Kansainvälinen eemods'15-konferenssi järjestettiin 15.-17. syyskuuta Helsingissä Sokos Hotelli Presidentissä. Osallistujat olivat alan ammattilaisia teollisuudesta, markkinointi- ja edistämistehtävistä, järjestöistä, julkishallinnosta ja tutkimuslaitoksista. Konferenssiin tuli osallistujia yli 20 maasta viideltä mantereelta.

Eemods’15-konferenssin järjestivät Motiva Services Oy, ABB Oy ja Euroopan komission Joint Research Center yhteistyössä CLICK Innovationin, Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja VTT:n kanssa.

Lisätietoa:
www.eemods15.info