Tiedotteet 2015

5.10.2015 12.00

Elvarilla on hyviä uutisia aktiiviselle sähkölämmittäjälle

Sähkölämmityksen tehostamisohjelma Elvari lupaa, että sähkölämmittäjä voi pudottaa sähkön kokonaiskulutuksesta parikymmentäkin prosenttia lähes ilman investointeja. Olennaista on tuntea oma kulutuksensa ja lämmitysjärjestelmän ominaispiirteet, omaksua säästävät asumistottumukset sekä suunnitella järeämmät tehostamistoimet yhdessä osaavan ammattilaisen kanssa.

Elvari-hankkeessa on selvitetty vuosina 2008-2015 erilaisten tehostamistoimenpiteiden vaikutuksia 47 sähkölämmitystalossa eri puolilla Suomea. Sähkölämmitteisiä koteja on noin 600 000, noin puolet kaikista Suomen pientaloista. Kulutuksen jakautuminen on niissä samankaltaista, mutta asukkaiden asumistottumukset ja tekniset ratkaisut vaikuttavat paljon tehostamistoimien onnistumiseen ja kannattavuuteen.

– Asukkaat ja talot ovat erilaisia. Yksiselitteisten teknisten toimenpide- ja investointisuositusten antaminen vaatii aina asumistottumusten selvittämistä, asukkaiden motivointia sekä teknisiin ratkaisuihin perehtymistä, kiteyttää asiantuntija Päivi Suur-Uski hanketta koordinoivasta Motiva Oy:stä.

Elvarin tulosten perusteella sähkölämmitteisissä taloissa on selvää säästöpotentiaalia. Koko Suomen sähkönkulutuksesta sähkölämmittäjät lohkaisevat noin kymmenyksen, noin 10 terawattituntia. Siitä lämmityksen osuus on noin 5 TWh, kotitaloussähkö 3 TWh ja käyttöveden lämmitys 2 TWh.

Aivan viime aikoina tilojen lämmityksen osuus näyttää edelleen kasvaneen muun muassa kotitalouslaitteiden tehostumisen takia. Hankkeen tavoitteena on ollut vähentää yhteenlasketusta energiankulutuksesta yhdeksän prosenttia vuoteen 2016 mennessä.

– Yksittäisen pientalon osalta tavoite oli vähintään 30 prosenttia. Parhaimmillaan seurantakohteissa päästiin huomattavasti parempaan tulokseen. 10-20 prosenttia on saavutettavissa säästävillä asumistottumuksilla ja pienillä investoinneilla. Säästön voi tuplatakin järkevillä uudistuksilla, mutta vaihtoehtojen kannattavuutta pitää vertailla huolellisesti, Suur-Uski sanoo.

– Hankkeessa saadut sähkönkäytön tehostamistulokset ovat olleet hämmästyttäviä. Kaikista sähkölämmittäjistä ei tule samanlaisia tehosäästäjiä kuin Elvarin seurantakohteissa, mutta merkittäviä säästöjä on saatavissa yllättävänkin helposti ja edullisesti, kannustaa johtaja Pekka Salomaa Energiateollisuus ry:stä.

Tehostaminen kannattaa

Hanke on tuottanut mittaustiedon lisäksi sähkölämmittäjille suunnatun verkkoaineiston Motivan verkkopalveluun (www.motiva.fi/sahkolammitys) sekä tietoa ja työkaluja yhteistyöryhmän yli neljällekymmenelle yritykselle ja yhteisölle. Saadun tiedon pohjalta asetetut tehostamistavoitteet on mahdollista saavuttaa, mikäli kotitaloudet aktivoituvat tehostamistoimiin.

– Olen erityisen iloinen, että saimme yhteen paikkaan markkinoiden kaipaamaa puolueetonta tietoa sähkölämmityksen tehostamisesta, mahdollisuuksista ja käyttökelpoisuudesta. Tiedon lisäksi sähkölämmittäjien tulisi saada luotettavaa opastusta tehostamistoimien valintaan, sanoo järjestöpäällikkö Arto Saastamoinen Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL:sta.

Kodin tekniset ratkaisut on valittava niin, että asukas pystyy omatoimisesti huolehtimaan säädöistä lämmityskauden alkaessa ja päättyessä. – Seurantaan osallistuneet sähkölämmittäjät ovat todenneet, että osallistuminen on lisännyt tietoa kodin edellyttämistä kunnossapitotöistä. Kun oppii tuntemaan talonsa, siitä on helppo pitää huolta ja samalla ylläpitää sen arvoa, Päivi Suur-Uski sanoo.

Päivi Suur-Uski, paivi.suur-uski@motiva.fi, puh. 044 300 13 69

Energiateollisuus ry
Pekka Salomaa, pekka.salomaa@energia.fi, puh. 0500 324 486

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry
Arto Saastamoinen, arto.saastamoinen@energia.fi, puh. 041 453 4065

Elvarin suositukset kaikille sähkölämmittäjille:
  1. Seuraa ja tutki sähkönkulutustasi. Ota käyttöön energiayhtiösi tarjoama tuntiseurannan palvelu. Selvitä, onko kulutuksesi tavanomaisella tasolla. Puutu kulutuspoikkeamiin ripeästi.
  2. Seuraa ja hallitse sisälämpötiloja huonekohtaisesti. Hyödynnä automatiikkaa käyttötarpeiden mukaisesti tai säädä huonekohtaisia lämmittimiä tarkasti. Vähällä käytöllä olevia tiloja ja esimerkiksi varastoa tai autotallia ei kannata lämmittää 21-22 °C:een oleskelulämpötilaan.
  3. Säädä ja käytä ilmanvaihtoa oikein. Säädä koneellista ilmanvaihtoa tarpeen mukaan, ohita lämmöntalteenotto kesäkaudella ja palauta toiminto heti kesähelteiden päätyttyä. Talviaikana säädä tuloilmaikkunan venttiili talviasentoon sekä pesuhuoneen lautasventtiili pienemmälle painovoimaisessa ilmanvaihdossa.
  4. Tarkista käyttövesivaraajan lämpötila-asettelu. Suositus on 55-60 °C. Nosta lämpötilaa, mikäli lämmin vesi ei tavanomaisessa käytössä riitä. Kiinnitä siis huomiota myös vedenkäyttötottumuksiin.
  5. Hyödynnä tulisijaa, jos sellainen on. Yksi pinokuutio kuivaa polttopuuta vastaa noin 1 000 kWh ostoenergiaa. Puunpoltosta on eniten hyötyä keskitalvella ja kovilla pakkasilla.
  6. Ilmalämpöpumppu on lähes aina kannattava investointi tukilämmitykseksi. Säädä aina varsinainen lämmitys 3-4 °C matalammalle tasolle kuin pumppu. Opettele käyttämään laitetta energiatehokkaasti.
  7. Järkiperäistä kotitaloussähkön kulutusta. Pienet käyttötapamuutokset voivat tuoda isot säästöt. Kiinnitä huomiota saunomistottumuksiin, valaistukseen ja laitteiden valmiustiloihin. Hanki energiatehokkaita laitteita.
  8. Kun remontoit, paranna samalla energiatehokkuutta. Tiivis ja eristetty talo ei päästä lämpöä ulos.

Sähkölämmityksen energiatehokkuuden parantamisen on oltava suunnitelmallista. Vertaile vaihtoehtojen soveltuvuutta, kustannuksia ja hyötyjä. Erilaisiin sähkölämmityskohteisiin soveltuvia yksityiskohtaisia tehostamistoimia: www.motiva.fi/sahkolammitys

Elvari on Motivan vuosina 2008-2015 koordinoima yhteistyöhanke, jolla tehostetaan sähkölämmitteisten pientalojen energiankäyttöä.

Koko ajan mukana olleet:
Energiapolar-ryhmä*, Energiateollisuus ry, JE-Siirto Oy, LPP Partners Oy, Motiva Oy, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry

Osallistuneet:
Caruna, Elenia Oy, Ensto Finland Oy, Etelä-Suomen Energia Oy, Oy Glen Dimplex Nordic Ab, Haminan Energia Oy, Helen Oy, IVT Lämpöpumput Oy, Järvi-Suomen Energia Oy, Keravan Energia Oy, Kokemäen Sähkö Oy, Kuoreveden Sähkö Oy, Kymenlaakson Sähköverkko Oy, Köyliön-Säkylän Sähkö Oy, Lankosken Sähkö Oy, Leppäkosken Sähkö Oy, Mäntsälän Sähkö Oy, Nurmijärven Sähkö Oy, Paneliankosken Voima Oy, PKS Sähkönsiirto Oy, Rauman Energia Oy, Sallila Energia Oy, Savon Voima Verkko Oy, Scanoffice Oy, Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry, Vakka-Suomen Voima Oy, Vatajankosken Sähkö Oy, työ- ja elinkeinoministeriö

*Energiapolar-ryhmä: Energiapolar Oy, Enontekiön Sähkö Oy, Inergia Oy, Muonion Sähköosuuskunta, Napapiirin Energia ja Vesi Oy, Pellon Sähkö Oy, Rovakaira Oy, Tornionlaakson Sähkö Oy

Elvari-hankkeen päätösseminaari järjestettiin Helsingissä valtakunnallisella Energiansäästöviikolla 5.10.2015.