Tiedotteet 2015

5.5.2015 10.00

Fiksusta työmatkaliikkumisesta hyötyvät kaikki

Suomalaiset tekevät noin 1 000 matkaa vuodessa. Niistä joka neljäs on työmatka. Työnantajalla on monta hyvää syytä kannustaa työntekijöitä tekemään fiksuja liikkumisvalintoja, sillä ne tuovat yritykselle tervetulleita kustannussäästöjä ja edistävät ympäristö-, energiatehokkuus- ja työhyvinvointitavoitteiden saavuttamista.

Pienilläkin teoilla on merkitystä

Kuinka usein yrityksessä pohditaan sitä, paljonko kuluja aiheutuu esimerkiksi parkkipaikoista, työsuhdeautojen ylläpidosta ja työmatkoista? Näistä kuluista on mahdollista saada säästöjä rohkaisemalla työntekijöitä siirtymään autoilusta pyöräilyyn, kävelyyn ja joukkoliikenteen käyttöön.

Samalla, kun syntyy kustannussäästöjä, myös henkilöstön hyvinvointi kohenee. Kunnon pyörälenkki ennen töiden aloittamista virittää paremmin työpäivään kuin istuminen moottoritiellä ruuhkassa.

– Pienetkin muutokset kulkutavoissa lisäävät liikkumista ja hyvinvointia. Mikäli matka on liian pitkä kuljettavaksi kokonaan esimerkiksi polkupyörällä, voi pyörän jättää sopivalle pysäkille ja tehdä loppumatkan joukkoliikenteellä, toteaa asiantuntija Kaisa Kauhanen Motivasta.

Jokaiselle on sopiva vaihtoehto

Joustavat työntekotavat, kuten etäneuvottelut ja etätyö, ovat hyviä keinoja vähentää turhaa matkustamista. Matkojen kustannukset syntyvät esimerkiksi kilometrikorvauksista, lentolipuista ja työajasta. Siirtämällä neuvottelu verkkoon, säästöä syntyy helposti. Oikeanlaiset välineet ja selvät säännöt kannustavat tekemään toimistotöitä kotoa käsin.

Ympäristön näkökulmasta yritysten kannattaa suosia hankinnoissaan vähän kuluttavia ajoneuvoja. Lisäksi ajotapakoulutus parantaa liikenneturvallisuutta ja pienentää polttoaineenkulutusta jopa 15 prosenttia.

– Myös kimppakyydit ja yhteiskäyttöautot ovat kustannustehokkaita vaihtoehtoja, eikä pääomaa ole sidottuna ajoneuvoihin ja parkkipaikkoihin, Kauhanen toteaa.

Vastuullisuus teoiksi

Fiksuun työmatkaliikkumiseen kannustaminen toimii myös yrityksen imagon kohottajana ja rekrytointivalttina. Esimerkiksi työsuhdematkalippu ja lainattava polkupyörä ovat hyviä vaihtoehtoja työantajan tarjoamiksi eduiksi. Ne myös kertovat yrityksen vastuullisuudesta.

– Useissa yrityksissä on otettu käyttöön työasiamatkapolkupyörät. Pyörän ja kypärän voi lainata vaikkapa kokouksiin siirtymistä varten, Kauhanen sanoo. Kaupunkioloissa pyörä on alle viiden kilometrin matkalla lähes aina nopein kulkuväline.

Verkkoaineisto auttaa alkuun

Työnantajille suunnattu uusi Fiksusti töihin -verkkoaineisto kertoo, mitä kestävä liikkuminen on ja miksi siitä kannattaa kiinnostua. Aineistossa oleva lyhyt kysely tekee selkoa siitä, mitä työmatkaliikkumisen toimenpiteitä työpaikallanne on jo tehty, ja mitä kannattaisi tehdä.  Työmatkaliikenteen suunnittelussa yrityksiä auttavat seudulliset viisaan liikkumisen toimijat ja konsultit.

Tiedätkö sinä, kuinka työmatkat yrityksessänne tehdään? www.fiksustitoihin.fi

Tässä neljä pikavinkkiä fiksumpaan liikkumiseen:
  • Keväällä kannattaa tarkistaa, että työmatkaliikkujien suihkut ja vaatteiden vaihtotilat ovat kunnossa.
  • Kerätkää yrityksestä pyöräilijäjoukko ja ilmoittautukaa mukaan Kilometrikisaan.
  • Järjestäkää autoilijoille taloudellisen ja turvallisen ajon koulutus.
  • Kokeilkaa etäneuvottelua tai kävelykokousta.

viestintäkoordinaattori Sini Uotila,
sini.uotila@motiva.fi, puh 050 549 8798

Työpaikat viisaan liikkumisen edistäjinä -hankkeen (2014-2015) tarkoituksena on tehdä työantajia tietoiseksi fiksun työmatkaliikkumisen hyödyistä. Kyseessä on yhteistyöhanke, jossa ovat mukana Liikennevirasto, Liikenneturva, Kunnossa kaiken ikää -ohjelma, Helsingin seudun liikenne HSL ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Työtä koordinoi Motiva Oy.