Tiedotteet 2015

19.8.2015 10.00

Joutsenmerkityt talot – uusi aluevaltaus Suomessa

Joutsenmerkityt talot, päiväkodit ja koulut ovat menestystarina muissa Pohjoismaissa. Suomessa on nyt käynnissä projekti, jonka tavoitteena on rakentaa maamme ensimmäinen Joutsenmerkitty talo. Suomen ensimmäinen Joutsenmerkitty päiväkotirakennus taas etsii rakentajaa.

Muissa Pohjoismaissa on herätty rakentamisen ekologiseen kestävyyteen ja muun muassa sisäilma-asioihin aiemmin kuin Suomessa.

– Koska suurin kuluttajan tekemä investointi on yleensä asunto, pitäisi ympäristö- ja terveellisyysasiat huomioida pitkäjänteisesti rakentamisessa. Joutsenmerkki antaa tähän hyvät välineet, Joutsenmerkin asiantuntija Terhi Uusitalo sanoo.

Esimerkiksi Ruotsissa on rakennettu jo satoja Joutsenmerkittyjä taloja ja päiväkotirakennuksia. Naapurimaan esimerkki rohkaisi Järvenpään Mestariasuntoja aloittamaan projektin, jonka tavoitteena on saada vihdoin ja viimein Suomeenkin Joutsenmerkitty kerrostalo.

Merkittävä ekoteko

Turussa etsitään parhaillaan kuntaa tai yksityistä toimijaa, joka haluaisi lähteä suunnittelemaan ja rakentamaan Joutsenmerkittyä päiväkotia. Hanketta koordinoi Turun ammattikorkeakoulu.

– Tarkoitus olisi tehdä konsepti Joutsenmerkitystä päiväkodista. Myös joku yksityinen toimija voisi rakentaa päiväkotinsa aina Joutsenmerkityksi, projektipäällikkö Rauli Lautkankare Turun ammattikorkeakoulusta kertoo.

Tavoitteena on valmistella päiväkotihanke kumppaneiden kanssa vuoden 2015 aikana ja toteuttaa se vuosina 2016-2020. Hankkeessa on mukana myös Turun yliopisto ja VTT.

Lautkankare korostaa, että Joutsenmerkki on merkittävä ekoteko. – Se vaatii tietynlaisen tahtotilan ensikertalaiselta, sillä ympäristönäkökulman huomioiminen laajasti koko rakennusprosessin ajan, sitä ennen ja sen jälkeen vaatii usein pientä jumppaa. Hyödyt ovat pitkävaikutteisia kaikille osapuolille.

Tiukat ympäristö- ja terveysvaatimukset

Joutsenmerkittyjen talojen kriteerit perustuvat elinkaariajatteluun ja ne täyttävät tiukat ympäristö- ja terveysvaatimukset.

Joutsenmerkin vaatimukset liittyvät talon energiatehokkuuteen, hyvään sisäilmaan sekä talossa käytettyihin rakennusmateriaaleihin. Joutsenmerkki asettaa vaatimuksia myös rakennusprosessin laatuohjaukselle. Lisäksi rakennuksen luovutukselle sekä hallinnolle/käytölle on omia vaatimuksia.

Motiva Services Oy
Joutsenmerkin asiantuntija Terhi Uusitalo