Tiedotteet 2015

4.6.2015 15.00

Pieniä oivalluksia energiatehokkuuden parantamiseen – Motivan asiantuntijoiden kesäiset vinkit Maailman ympäristöpäivään

YK:n Maailman ympäristöpäivää vietetään perjantaina 5.6. Motivan asiantuntijat valitsivat viisi kesään sopivaa vinkkiä, joiden avulla jokainen voi vähentää omaa energiankulutustaan ja arkisen elämän ympäristövaikutuksia – helposti.

Energiatehokkuuden parantaminen arjessa on usein oivalluksesta kiinni. Harkitut ostopäätökset, järkevät käyttötavat sekä kierrätyksestä huolehtiminen nipistävät turhaa kulutusta ja vähentävät tekemistemme vaikutuksia ympäristöön.

Pienillä teoilla ei ehkä ole yksittäisen kuluttajan kannalta suurta taloudellista merkitystä. Jos kuitenkin jokaisessa suomalaisessa kodissa omaksutaan parikin uutta toimintatapaa, alkavat kerrannaisvaikutukset näkyä, Motivan asiantuntijat toteavat. Tämä on kestävän kehityksen mukaista energiankäyttöä.

Hyvä esimerkki yhteisvaikutuksista on arvio yötä-päivää päällä olevien modeemien sulkemisesta silloin, kun niitä ei tarvita. Jos verkkopäätelaitteet suljettaisiin kahdeksaksi tunniksi vaikkapa yöunien tai työpäivän ajaksi, säästöä kertyisi joka vuosi jopa 1 800 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuisen energiankulutuksen verran.

Motiva koordinoi valtakunnallista kuluttajien energianeuvontaa, jota rahoittaa Energiavirasto.

Energianeuvojan tavoittaa verkossa kysy- ja keskustele -palstalla: www.eneuvonta.fi
tai soittamalla puhelinneuvontaan ti klo 11-13 ja to 13-15, puh. 01019 3030 pvm/mpm:n hinnalla.

Motivan asiantuntijoiden vinkit:
  1. Älä osta ruokaa varastoon. Ruokahävikki tuottaa suurimman ympäristökuorman ruoan osalta.
    Lisätietoa: www.saasyoda.fi

2. Sähkölaitteet kokonaan pois päältä kun ne eivät ole käytössä. Muista sulkea myös viihdelaitteet.
    Lisätietoa:

3. Lomamatkoilla ja arkena: muista taloudellinen ajotapa ja käytä ilmastointia harkiten. Se nostaa polttoaineen kulutusta selvästi.
    Lisätietoa: www.motiva.fi/taloudellinenajotapa

4. Varmista, että lämmitys on kytketty pois päältä kesän ajaksi. Pahimmillaan lämmität ja viilennät samanaikaisesti.

5. Hellekausina tehosta ilmanvaihtoa illan viiletessä. Älä päästä paahdetta sisään, vaan suojaa ikkunat kaihtimilla ja verhoilla.
    Lisätietoa:
Koonnut: Motiva Oy, asiantuntija Sami Seuna

Motivan asiantuntijat:

Ruokahävikki, kestävät kulutusvalinnat: Elina Ovaskainen, puh. 040 774 9390

Sähkölaitteet, sähkölämmitys, valaistus: Päivi Suur-Uski, puh. 044 300 1369

Liikenne ja liikkuminen: Vesa Peltola, puh. 040 568 7145

Pientalot ja lämmitysjärjestelmät, energiatehokas rakentaminen: Sami Seuna, puh. 040 846 0281

Kiinteistöjen energiatehokkuus, taloyhtiöt: Harri Heinaro, puh. 050 913 3679

sähköpostit: etunimi.sukunimi@motiva.fi