Tiedotteet 2015

8.10.2015 8.00

Rakenna kunnolla – säästät kustannuksissa

Laadukas ja energiatehokas rakentaminen säästää rakennuksen käytönaikaisia kustannuksia. Huolellinen rakennusajan valvonta ja parhaisiin käytäntöihin pohjautuva rakentaminen varmistavat, että rakenteet kestävät pitkään. Kaupan päälle käyttäjät saavat hyvän sisäilman ja pienen energialaskun.

BUILD UP Skills Finland -hankkeessa on koottu energiatehokkaan rakentamisen parhaita käytäntöjä paketiksi, joka sisältää kymmenen kalvosarjaa ja työmaaoppaan. Aineistossa pureudutaan erityisesti energiatehokkaan rakentamisen kahteen peruspilariin – tiiviiseen rakennukseen ja talotekniikan toimivuuteen.

Työmaaoppaasta on hyötyä kaikille rakennusalalla toimiville

Työmaaoppaassa on esitelty energiatehokasta eristämistä, läpivientejä, ikkunoiden asennusta ja korjausrakentamista. Selkeät ohjeet on piirroskuvitettu vaihe vaiheelta. Kalvosarjoissa on mukana myös työmaan sääsuojaus laadunvarmistusesimerkkeineen ja havainnollisine rakennuspiirustuksineen.

Aineistot soveltuvat muun muassa oman osaamisen syventämiseen ja vaatimuksena tai ohjeena rakentajalle. Tällä hetkellä aineistot löytyvät suomeksi, englanniksi ja venäjäksi. Ruotsin ja vironkieliset materiaalit valmistuvat loppuvuodesta.

Koulutusaineistot voi ladata ilmaiseksi osoitteesta: motiva.fi/BUSkoulutusmateriaalit

Rakentajille koulutusta

Energiatehokkaan rakentamisen aineistoja testataan ja otetaan käyttöön kaksipäiväisissä pilottikoulutuksissa. Koulutuksen käyneet saavat käytännönläheistä tietoa rakentamisen laadusta ja energiatehokkuudesta.

Energiatehokkuuslähettiläs tulee kylään

Energiatehokkuuslähettiläs Risto Tenhunen kiertää työmailla, yrityksissä ja yhteistyökumppaneiden tilaisuuksissa kertomassa mitä uutta energiatehokkaaseen rakentamiseen on löydetty hankkeen puitteissa. Jos olet kiinnostunut yhteistyöstä energiatehokkuuslähettilään kanssa, ota yhteyttä hankkeen koordinaattoriin Irmeli Mikkoseen.

johtava asiantuntija Irmeli Mikkonen
irmeli.mikkonen@motiva.fi

Motiva, Tampereen teknillinen yliopisto (TTY) ja Työtehoseura (TTS) toteuttavat hankkeen yhteistyössä. TTY keskittyy koulutusmateriaalin sisältöön sekä tuotantoon ja TTS koulutuksen kehittämiseen ja pilottikoulutusten toteuttamiseen. Motiva toimii hankkeen koordinaattorina ja vastaa viestinnästä, etenemissuunnitelman toteutuksen koordinoinnista ja toimijaverkoston yhteistyöstä.

Valtakunnallista Energiansäästöviikkoa vietetään viikolla 41. Kampanja kannustaa kaikkia suomalaisia tarkastelemaan omia energiankäyttötottumuksiaan ja tekemään energiaviisaita valintoja niin työssä, kotona kuin liikenteessäkin.

Energiansäästöviikon uutisointia ja tapahtumia voi seurata verkossa: www.energiansäästöviikko.fi