Tiedotteet 2015

7.9.2015 8.00

Torstaina tarjoillaan 6 000 ilmaista hävikkilounasta

Motivan Saa syödä! -tempaus tuo höyryävät ruokapadat Helsingin, Turun, Tampereen ja Kuopion keskustoihin tämän viikon torstaina 10.9. Lounasaikaan tarjoillaan yhteensä 6 000 kasvisruokalounasta, joiden raaka-aineina käytetään kauppojen ja tuottajien ylijäämäkasviksia.

– Tempauksella haluamme kannustaa kaikki ruokaketjun toimijat – kaupat, teollisuuden, ammattikeittiöt ja kuluttajat – kiinnittämään huomiota ruokahävikkiin ja pohtimaan keinoja sen minimoimiseksi, kertoo tapahtuman koordinaattori Elina Ovaskainen Motivasta.

Ruoan jako alkaa Helsingissä kello 10.30 ja muilla paikkakunnilla yhdentoista aikaan. Lounaan valmistavat ja tarjoilevat kokki- ja restonomiopiskelijat. Lounastarjoilu jatkuu niin pitkään kuin annoksia riittää.

Hävikkiruokaa tarjolla myös eduskunnassa

Samaan aikaan kun hävikkiruokaa jaetaan kaupunkien keskustoissa, sitä tarjotaan myös kansanedustajille Pikkuparlamentin ruokalassa. Siellä hävikkiruokien valmistuksesta vastaa Fazer Food Services. WWF:n asiantuntijat ovat paikalla keskustelemassa ruokahävikistä ja heitä voi napata mukaan myös lounasseuraksi.

Gourmet-tason hävikkiruokaa voi käydä nauttimassa Arto Rastaan Hella & Huone -ravintolassa Tampereella. Tarjolla on kolmen ruokalajin illallismenu, joka valmistetaan paikallisten tuottajien ylijäämäkasviksista. Unohtumattoman makumatkan voi kokea huokeaan hintaan, kerrotaan Hella & Huoneesta.

Haasteena hävikin vähentäminen kotitalouksissa

Tempaus on osa Kuluttajaliiton koordinoiman valtakunnallisen Hävikkiviikon viettoa.

– Haluamme haastaa yhden päivän ajaksi suomalaiset viettämään hävikitöntä päivää, eli valmistamaan ruoat jääkaapista jo valmiiksi löytyvistä aineksista, syömään lautaset tyhjiksi ja suunnittelemaan huolella päivän ruokaostokset. Totta kai toivomme, että ruoan arvostus ujuttautuisi myös osaksi jokapäiväistä arkea, Ovaskainen sanoo.

Ruokahävikkiä voi vähentää kotona monin tavoin. Reseptihaut auttavat silloin kun pitää keksiä, mitä kaapista löytyvistä aineksista voisi valmistaa. Myös pieni suunnitelmallisuus vie pitkälle. Jääkaappiin kannattaa kurkistaa ennen kauppaan lähtöä ja ostoslistaa käyttämällä välttyy helpommin turhilta ostoksilta.

Siitä huolimatta, että nelihenkisessä perheessä roskiin päätyy ruokaa vuosittain keskimäärin 500 euron arvosta, voi hävikin vähentämiseen olla vaikea motivoitua kotitalouksissa, kun hävikki koostuu pienistä eristä ja arki on muuttunut ruokasuunnittelun näkökulmasta vaikeammin ennakoitavaksi. Tutkimusten mukaan ruokahävikkiä syntyy erityisen paljon pienissä talouksissa.

– Tässä olisi kehittämisen paikka elintarviketeollisuudelle. Markkinoille pitäisi tuoda paremmin todellista, pienten kotitalouksien tarvetta vastaavia pakkauskokoja. Myös reseptiikka on lähes aina tehty neljälle hengelle, Ovaskainen toteaa.

Useat eri järjestöt ovat tapahtumapaikoilla antamassa vinkkejä hävikin vähentämiseen kotona. Yle Puhe tuottaa ohjelmaa suorana tapahtumapaikalta Helsingin Narinkkatorilta.

Tempauksen järjestävät Helsingissä Motiva ja Laurea-ammattikorkeakoulu, Turussa Lounais-Suomen Jätehuolto ja Raision ammattioppilaitos, Tampereella Ekokumppanit ja Kuopiossa Savonia-ammattikorkeakoulu.

Ruoanjakopaikat:
HelsinkiKampin Narinkkatoriklo 10.30 alkaen
TurkuKauppatoriklo 11.00 alkaen
TampereKeskustoriklo 11.00 alkaen
KuopioVierasvenesatamaklo 11.00 alkaen

Hävikkiraaka-aineiden toimituksesta vastaavat: Hok-Elanto, MTK ry, Kauppapuutarhaliitto ry, Satotukku, Järvikylä, Kuopion K-citymarket ja Unilever.

Muut yhteistyökumppanit: Fazer Food Services, Yle Puhe, Eskimo Finland, Orthex, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, Jätekukko, 4H, Kuluttajaliitto, Pohjois-Savon Martat, Maa- ja metsätalousministeriö.

Vinkit ruokahävikin vähentämisen: www.saasyödä.fi

Lisätietoja tempauksesta: www.saasyoda.fi/tempaus

Helsinki: Elina Ovaskainen, elina.ovaskainen@motiva.fi, Motiva Oy, puh. 040 7749 390
Turku: Miia Jylhä, miia.jylha@lsjh.fi, puh. 020 728 2114