Tiedotteet 2015

6.10.2015 8.00

Varmista ostamasi sähkön alkuperä

Sähkön alkuperätakuu on ainoa varma tapa valita uusiutuvaa sähköä ja siten tukea kestäviä energiantuotannon muotoja. Sertifiointi on vielä kuluttajille varsin tuntematon, vaikka vain varmennettua sähköä saa markkinoida uusiutuvana. Tiedon sähkön alkuperästä saa omalta sähkönmyyjältään.

Alkuperämerkityn sähkön ostaminen on järkevää ja helppoa. Yksinkertaisimmillaan tiedon saa Energiaviraston ylläpitämästä sahkonhinta.fi-vertailupalvelusta, jossa varmennetut sähkötuotteet on merkitty vihreällä lehdellä. Myös sähkönmyyjien myynti- ja markkinointimateriaaleista tulee näkyä selvästi, mikäli sähkötuotteelle on myönnetty alkuperätakuu.

– Varmennettu sähkötuote parantaa kuluttajansuojaa, kun asiakas voi yksiselitteisesti varmistaa ostamansa sähkön alkuperän eikä tuottaja voi myydä tuottamaansa uusiutuvaa energiaa useampaan kertaan, sanoo asiantuntija Milja Aarni Motiva Oy:stä.

Lisäksi sähköyhtiön on vuosittain ilmoitettava asiakkailleen myymänsä sähkön kokonaisjakauma. Siitä ilmenee, mikä osuus yhtiön myymästä sähköstä on tuotettu varmennetulla uusiutuvalla energialla, fossiilisilla polttoaineilla ja ydinenergialla. Uusiutuvia energialähteitä ovat tuulienergia, aurinkoenergia, ilmalämpöenergia, vesivoima, biomassa, geo- ja hydroterminen energia sekä kaatopaikka-, jätevedenpuhdistamo- ja biokaasut.

Alkuperätakuun myöntäminen perustuu aina tuotannon mittauksiin, ja takuita myönnetään vain tuotettua sähköä vastaava määrä. Euroopanlaajuinen käytäntö sähkön alkuperätakuusta on ollut Suomessa käytössä pian kaksi vuotta. Järjestelmää valvoo Energiavirasto ja alkuperätakuurekisteriä ylläpitää Fingrid Oyj:n tytäryhtiö Finextra Oy.

Kilpailukykyisiä sähkötuotteita ja säästömahdollisuuksia

Energiaviraston hintavertailupalvelu on kuluttajalle erinomainen tapa selvittää, mistä voi ostaa uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä edullisesti. Sähköyhtiöt myyvät monenlaisia sähkötuotteita, joten vertailu kannattaa. Uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä voi saada hyvinkin kilpailukykyiseen hintaan.

– Järkevän energiankäytön kannalta on fiksua myös aloittaa kulutusseuranta ja vertailla omaa kulutustaan vastaavanlaisten talouksien keskikulutukseen. Tiedot saa helposti oman energiayhtiön tarjoamasta sähköisestä kulutusseurantapalvelusta, asiantuntija Päivi Suur-Uski sanoo.

Mikäli sähkönkulutus vaikuttaa suurelta, kannattaa selitystä ja tehostamiskeinoja etsiä yhdessä esimerkiksi energiayhtiön asiakaspalvelun tai valtakunnallisen kuluttajien energianeuvonnan avulla. Syy voi löytyä esimerkiksi vanhasta tai rikkoutuneesta sähkölaitteesta. Pientalossa yleisiä syitä ovat muun muassa korkeat sisälämpötilat ja lämminvesivaraajan huono eristys tai turhan korkea lämpötila.

Lisätietoa:

Sähkön alkuperätakuu:
asiantuntija Milja Aarni
puh. 040 824 1711, milja.aarni@motiva.fi

Sähkön käyttö ja kulutuksen seuranta:
asiantuntija Päivi Suur-Uski
puh. 044 300 1369, paivi.suur-uski@motiva.fi

Mikä on sähkön alkuperä – usein kysytyt kysymykset Motivan Koti ja asuminen -sivuilla:

Energiaviraston sähkön hintavertailu: www.sahkonhinta.fi

Vinkkejä ja opastusta energiankäytön tehostamiseen kotona: www.eneuvonta.fi

Tiedä mitä sähköä ostat -juliste A4-koko Tiedä mitä sähköä ostat -juliste on ladattavissa Motivan julkaisupankista:

Sähkön alkuperätakuu -juliste – A4-koko

Sähkön alkuperätakuu -juliste – A3-koko

Tällä viikolla 5.-11.10.2015 vietetään Valtakunnallista Energiansäästöviikkoa. Kampanja kannustaa kaikkia suomalaisia tarkastelemaan omia energiankäyttötottumuksiaan ja tekemään energiaviisaita valintoja niin työssä, kotona kuin liikenteessäkin.

Energiansäästöviikon uutisointia ja tapahtumia voi seurata verkossa:
www.energiansäästöviikko.fi

sekä twitterissä @MotivanESV, #MotivanESV.

#someton on Energiansäästöviikon kampanja, jossa nostetaan tietoisuutta sosiaalisen median ja digitaalisten palvelujen käytön vaikutuksista.