Tiedotteet 2016

13.4.2016 10.00

Biolämmön asiantuntijat kohtaavat Savonlinnassa

Biopolttoaineilla lämpöä yrityksille ja yhteisöille tuottavia lämpöyrittäjiä kokoontuu iso joukko Savonlinnaan 18.-19.4.2016 Motivan ja Bioenergia ry:n järjestämille lämpöyrittäjäpäiville.

Päivien aikana yrittäjät pohtivat bioenergian ajankohtaisia käytäntöjä ja politiikkaa sekä lämpölaitoksen ylläpidon ja liiketoiminnan uusia teknologioita. Retkipäivänä tutustutaan Metsäenergia Meter Oy:n ja Itä-Savon Lähienergia Oy:n kohteisiin.

Suomen ilmastosopimuksen pääneuvottelijana tunnettu, nyttemmin Bioenergia ry:n toimitusjohtaja Harri Laurikka kertoo Pariisin ilmastoneuvottelujen tuloksien yhteydestä kestävään lämmöntuottoon. Seminaarissa käydään läpi myös, miten Pohjois-Karjala pyrkii öljystä vapaaksi ja miten metsätalouden Kemera-tuet muuttuvat.

Energiapuun kestävä ja tehokas talteenotto samoin kuin tehokas lämmöntuotto ovat päivien kiinnostavia aiheita, joihin tutustutaan myös käytännössä retkipäivän aikana. Metsäenergia Meter Oy esittelee Metsästä lämmöksi -tuotantoketjuaan metsätyönäytöksen ja metsäkahvittelun lomassa.

”Polttoaineen hankinta ja sen prosessointi on yrityksemme keskeistä toimintaa. Kaikki ketjussa toimivat henkilöt ovat sisäistäneet polttoaineen toimituksessa tarvittavan laadun merkityksen”, kertoo Metsäenergian ja Itä-Savon Lähienergian Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja lämpölaitospäällikkö Matti Hämäläinen.

Metsästä retki suuntautuu kohti Punkaharjua, jossa tutustutaan Itä-Savon Lähienergia Oy:n laitokseen, joka tuottaa lämpöä Metsäntutkimuslaitoksen rakennuksille, Metsämuseo Lustolle, Hotelli Punkaharju Oy:lle ja Finlandia-hoitokodille. Laitosvierailun yhteydessä tehdään kuivajääpuhdistuksen työnäytös. Retkeilypäivä päättyy Kruunupuiston omistamalle lämpölaitokselle, jota Itä-Savon Lähienergia hoitaa.

Toimittajat ovat tervetulleita mukaan tapahtumaan, jossa on erinomainen mahdollisuus tavata hajautetun energiantuotannon ammattilaisia metsäkoneyrittäjistä lämmön tuottajiin ja alan neuvojiin.

Ohessa on tilaisuuden koko ohjelma ja kuvia retkipäivän ensimmäisen kohteen lämpölaitoksesta Savonlinnan Nojanmaan koululla.

johtava asiantuntija Timo Määttä
timo.maatta@motiva.fi

Bioenergia ry:n lämpöyrittäjävaliokunnan sivusto www.lampoyrittajat.fi

Nojanmaan koulun lämpölaitos
Kuva. Lämpöyrittäjien retkipäivän vierailukohteena on muun muassa Nojanmaan koulun lämpölaitos Savonlinnassa.