Tiedotteet 2016

28.4.2016 11.00

Energiatehokas koti Rakentajakysely 2016: Millainen on energiatehokas talo?

Energiatehokas talo koostuu monesta tekijästä, ja talon rakennuttajat tai rakentajat tekevät päätöksiä omien tarpeidensa mukaan. Joku painottaa hyvää tekniikkaa, toinen tehokkaita rakenteita. Jollekin on tärkeää pieni energiankulutus tai talon materiaalit, joku haluaa ehdottomasti rakentaa hirsitalon. Mistä energiatehokas talo rakentuu ja mitkä asiat rakentajille ovat tärkeitä? Tätä selvitetään Motivan koordinoiman Energiatehokas koti -hankkeen Rakentajakyselyssä.

”Uudistuvat rakentamismääräykset ovat juuri nyt lausuntokierroksella ja ensimmäistä kertaa esillä ovat Suomen lähes nollaenergiarakentamista koskevat vaatimukset. Rakentajakyselyn kautta keräämme tietoa uudisrakentajien näkemyksistä ja mieltymyksistä, kuten rakenteiden energiatehokkuudesta ja uusiutuvan energian käytöstä. Rakentajien vastaukset ovat arvokasta palautetta”, korostaa Motivan asiantuntija Sami Seuna.

Rakentajakysely on auki 13.5.2016 asti ja siihen voi vastata verkossa: www.energiatehokaskoti.fi

Arvomme kaikkien vastaajien kesken viisi infrapunalämpömittaria.

Rakentajakyselyn tulokset julkaistaan kesällä 2016.

Energiatehokas koti nostaa esiin energiatehokkaan rakentamisen kokemukset

Motivan koordinoiman Energiatehokas koti -hankkeen seurantakohteet nostavat esiin erittäin energiatehokasta rakentamista ja siitä saatuja kokemuksia. Hankkeen kohderyhmiä ovat pientalon rakentamista suunnittelevat, kuntien rakennusvalvontaviranomaiset, talojen suunnittelijat ja urakoitsijat.

Keskeinen osa hanketta on www.energiatehokaskoti.fi -verkkopalvelu, joka tarjoaa perustietoa pientalojen energiatehokkuuteen vaikuttavista asioista ja linkkejä lisätiedon lähteisiin. Seurantakohteiden kautta voi perehtyä energiatehokkaan ja kestävän rakentamisen ratkaisuihin sekä kuulla rakentajien ja rakennuttajien kokemuksia itse rakentamisesta mutta etenkin siitä kuinka ratkaisut toimivat käytännössä.

Energiatehokas koti -hankkeen päärahoittaja on ympäristöministeriö, ja mukana ovat myös Energiateollisuus ry, RTT:n Eristeteollisuus, Talotekniikkateollisuus ry, Pientaloteollisuus PTT ry, Lammi-Kivitalot Oy, Pohjolan Design-Talo Oy, Polarsol Oy, Sähköinfo Oy/Sähkötreffit ja Öljyalan Palveluskeskus Oy.

www.energiatehokaskoti.fi

asiantuntija Sami Seuna