Tiedotteet 2016

5.9.2016 8.00

Hävikkifestareilla jonotettiin hävikkiruokaa

Suomessa ensi kertaa järjestetyt Hävikkiruokafestarit keräsivät viikonlopun aikana noin pari tuhatta kävijää Helsingin Korjaamolle. Myynnissä ollut hävikkiruoka ja keinot hävikin vähentämiseen omissa keittiöissä kiinnostivat.

Motivan ja Korjaamon järjestämä kaksipäiväinen tapahtuma kokosi yhteen hävikin vähentämiseksi työtä tekevät järjestöt, yritykset ja ruokakaupat sekä aiheesta kiinnostuneet kuluttajat. Esillä oli laaja kattaus ruokahävikkiä vähentäviä keinoja puhelinsovelluksista arkisiin kokkausvinkkeihin. Mitä tänään syötäisiin? -ohjelmasta tutun Alex Nurmen vetämät hävikkikokkausdemot olivat yksi tapahtuman vetonauloista.

Vapaapäivä ja kiinnostus teemaa kohtaan toivat Korjaamolle espoolaiset Maara ja Ilari Niskasen lapsensa kanssa. – Olemme saaneet täältä uutta tietoa ja kiva ylipäätään, että tämmöistä järjestetään.

Hävikkiruoan suosio yllätti järjestäjät

Korjaamon edustalle tuodusta Alepan hävikkikonttikaupasta myytiin pelkästään hävikkiuhan alla olevia elintarvikkeita 60 prosentin alennuksella. Sunnuntaiaamuna ennen kontin aukeamista ovella oli jo jonoa. Eläkkeellä ollut Veijo Kauppinen oli tullut ostoksille hävikkikauppaan vaimon pyynnöstä. ­– Tämä on hyvä kauppa, tulen tänne uudestaan, hän tokaisee myyjille.

Ympäristöpäällikkö Satu Kattilamäki HOK-Elannosta kertoo, että täydennystä hävikkikauppaan jouduttiin hakemaan pitkin päivää ja keräilyaluetta laajennettiin alun perin suunniteltua suuremmaksi kun selvisi, kuinka suuri kysyntä hävikkituotteille oli.

Laurea-ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat grillasivat särjestä ja lahnasta sekä kaupan hävikkiraaka-aineista valmistettuja burgereita yhteensä 600 kappaletta. Silti ne loppuivat kesken molempina päivinä ennen tapahtuman päättymistä.

– Se on vaan hyvä asia ja kertoo siitä, että kauppojen hävikkiä saatiin täällä hyödynnettyä, eikä sitä jäänyt meiltä yli, tapahtuman järjestäjä Elina Ovaskainen Motivasta sanoo. – Muutenkin voisimme kuluttajina totutella siihen, että esimerkiksi kaupassa tietty leipä saa iltaisin loppua. Leipä on yksi suurimmista kauppojen hävikin aiheuttajista.

Parhaat ideat hävikin vähentämiseksi palkittiin

Keskustelua hävikin vähentämisen keinoista riitti niin yritysten kuin järjestöjen pisteillä sekä Yle Puheen järjestämässä paneelikeskustelussa. Tapahtumassa palkittiin myös parhaat ideat hävikin vähentämiseksi, joita etsittiin Kuluttajaliiton, Motivan, Luonnonvarakeskuksen ja Sitran järjestämässä Hävikkikilpailussa.

Yritysinnovaatio-sarjan voiton jakoivat Luchie ja Resq ravintolahävikkiä vähentävistä mobiilisovelluksistaan. Muita palkittuja olivat Laanilan koulu Oulusta, Merene Hovilaisen idea kauppojen heviosaston mystery-boxista sekä From Waste to Taste ry, joka pyörittää hävikkiruokaravintolaa ja ruoankierrätyskeskusta Helsingissä.

Elina Ovaskainen
puh. 040 774 9390, elina.ovaskainen@motiva.fi