Tiedotteet 2016

29.1.2016 13.00

Jalkarannan koulu riimitteli energiakilpailun voittoon

Tokaluokkalaisten energiakilpailun voitti Jalkarannan koulun 2B Lahdesta. Lahtelaisen luokan juliste kuvasi energiavinkkejä lapsenkokoisina ja -näköisinä. Visuaalisesti näyttävä juliste kehottaa muun muassa laittamaan pelit pois ja kipaisemaan ulos nauttimaan luonnosta.

Lasten energiakilpailu 2015 – Voittajatyö – Jalkarannan koulun 2BVoittajaluokan opettaja Kirsti Metznerin mukaan idea voittajajulisteeseen saatiin suoraan kisan lähdemateriaalin mukana tulleesta ”Säästä energiaa” -laulusta. Voittajatyössä näkyy yhdessä tekemisen meininki. Energiavinkit ovat hauskasti riimitetty ja sijoitettu värikkäästi pukeutuneitten lasten sekaan. Työssä näkyy myös eri kulttuureista tulleita lapsia.

Kilpailuun osallistuttiin energia-aiheisilla julisteilla, joita raadin arvioitavaksi tuli kahdeksan. Julisteen aiheena oli energian säästäminen, mutta myös kestävä elämäntapa, ympäristövastuu, kierrätys ja erilaiset energianlähteet ja -muodot kuuluivat aihepiiriin. Raadin työ oli vaativa, sillä kaikki työt oli mietitty ja tehty taidokkaasti teeman mukaisesti.

Loppukilpailutyöt esillä Educa16-messuilla

Jokelan koulun 2. luokka Raahesta ja Höjdens skola 2a ja 2b Raaseporista palkitaan kunniamaininnalla. Kummassakin työssä on käytetty oivallisesti qr-koodeja. Jokelan kakkosluokan koodien takaa löytyi valloittavia käsinukke-esityksiä, joissa kerrotaan muun muassa kierrätyksestä. Höjdens skolan kakkosluokkalaisten koodit sisälsivät oivaltavia energiansäästövinkkejä.

Tämän vuoden kaikki loppukilpailutyöt ovat esillä Educa 2016 -messuilla Motivan näyttelyosastolla (6 c 81). Osasto toimii energiakilpailutöiden Galleriana. Voittajatyön virallinen julkistus tapahtuu perjantaina 29.1. Tietoiskulavalla klo 13. Palkinnon jakavat Motivan Elina Ovaskainen ja ”energialähettiläs” Erkki Wähä-Virtanen.

Tokaluokkalaisten energiansäästöviikkoa vietetään vuosittain viikolla 41

Viikko huipentuu kaksivaiheiseen energiakilpailuun, johon tokaluokkalaiset eri puolilla Suomea osallistuvat. Energiayhtiöt lähettävät oman alueensa parhaan työn Motivaan loppukilpailuun. Raatiin kuuluivat kilpailun sponsoreiden edustajat: Mirja Suvanto-Larmala ja Tanja Poskela (Lasten Keskus), Mirva Ilmoniemi (HSL), Taina Kuitunen (VR Group), Lydia Luoma-aho (Heureka) ja Taru Vuori (Korkeasaaren eläintarha) sekä Motivan edustajana Irmeli Mikkonen.

Voittajaluokka saa palkinnoksi luokkaretken Helsinkiin. VR ja HSL kuljettavat luokan tutustumaan Heurekaan ja Korkeasaareen. Motiva on koordinoinut Energiansäästöviikkoa jo vuodesta 1997. Tokaluokkalaisten viikko järjestetään tänä vuonna jo 20. kerran!

Voittajaluokka2015
Tokaluokkalaisten energiansäästöviikon voittajaluokka Jalkarannan koulun 2B.

Elina Ovaskainen, Motiva Oy
elina.ovaskainen@motiva.fi