Tiedotteet 2017

18.5.2017 10.00

Motiva julkaisi videon latauspisteiden käyttökokemuksista

Osana yhteisrahoitteista projektia Motiva on julkaissut toisen videon, jossa kuullaan kokemuksia latauspisteiden rakentamisesta ja käytöstä. Taloyhtiöiden kannattaa varautua sähköajoneuvojen yleistymiseen ja huomioida latauspisteiden rakentaminen hyvissä ajoin. Myös kuluttajat ovat uuden edessä, kun ladattavat autot yleistyvät.

Sähköautojen lataus tapahtuu pääasiassa kotioloissa: yli 90 prosenttisesti sähköajoneuvot ladataan kotona tai työpaikalla, ja vain vajaat 10 prosenttia latauksista tehdään julkisissa latauspisteissä. Latauspaikkojen vähäinen määrä voi jopa estää ladattavan hybridin tai täyssähköauton hankkimisen.

Jokainen ladattava auto tarvitsee latauspisteen

”Tarvekartoitusta kannattaa lähteä tekemään jo nyt. Onnistuneita toteutusesimerkkejäkin alkaa jo olla, ja niistä voi ottaa oppia”, sanoo johtava asiantuntija Vesa Peltola Motivasta.

Taloyhtiöiden kannattaa selvittää hyvissä ajoin tarvittavien sähköajoneuvon latauspisteiden määrä sekä kiinteistön sisäverkon ja sähköliittymän riittävyys ja kunto. Taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän on hyvä tietää, kuinka monta latauspistettä voidaan tehdä ilman muutoksia nykyiseen sähköjärjestelmään. Uusissa kiinteistöissä latauspisteet kannattaa muistaa jo kiinteistön suunnitteluvaiheessa.

Helpoin tapa päästä alkuun on rakentaa latauspisteitä aluksi vain se määrä, joka ei vielä aiheuta muutoksia kiinteistön sähköjärjestelmään. Jos kapasiteetti riittää, latauspisteiden toteuttamisesta voidaan päättää yhtiökokouksen yksinkertaisella enemmistöllä edellyttäen, että autopaikat ovat yhtiön hallinnassa ja että osakkaiden maksuvelvollisuus ei muodostu kohtuuttomaksi. Osakashallintaisissa autopaikoissa vaaditaan taloyhtiön lupa.

Video on tuotettu hankkeessa, jota rahoittavat ympäristöministeriö, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, ABB Oy, Ensto Oy, Energiateollisuus ry, IGL Technologies Oy, Kiinteistöliitto ry, KSS Energia Oy, Kymenlaakson Sähkö Oy, Lahti Energia Oy, Liikennevirta Oy, Parkkisähkö Oy ja Veho Oy Ab.

Katso myös aikaisemmin julkaistu video:
Sähköautojen lataus yksityisissä kiinteistöissä

Lisätietoa latauspisteiden toteutuksesta on koottu ”Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon” -oppaaseen, joka on Motivan verkkopalvelussa. Motiva julkaisi yhteistyössä yllä mainittujen organisaatioiden kanssa tänä keväänä myös kuluttajille suunnatun Sähköauton ostajan ABC -oppaan, jossa on runsaasti sähköautoihin liittyvää perustietoa selkeästi esitettynä.

www.motiva.fi/latauspisteopas
www.motiva.fi/sahkoautonostajanopas