Tiedotteet 2018

3.9.2018 15.00

Hävikkiviikolla Motiva haastaa pelastamaan ruokaa kouluissa ja kotona

Perinteeksi muodostunutta valtakunnallista Hävikkiviikkoa vietetään monien tempauksien ja tapahtumien merkeissä syyskuussa 10.-16.9. Motiva haastaa kuluttajat ja erityisesti ysiluokkalaiset harjoittelemaan hävikin vähentämisen taitoja.

Motivan järjestämässä Hävikki-battlessa kotitalouden valinnaisryhmien oppilaat noutavat lähimmästä S-ryhmän myymälästä kassillisen hävikkiraaka-aineita, joista he valmistavat kahden ruokalajin aterioita.

Hävikki-battle järjestettiin ensimmäisen kerran vuosi sitten ja se osoittautui huikean suosituksi. Tänä vuonna mukaan on ilmoittautunut reilu 400 valinnaisen kotitalouden ryhmää ja yli 6 000 oppilasta.

– Halukkaita osallistujia olisi ollut enemmänkin, mutta kaupoissa syntyvää hävikkiä ei riitä kaikille luokille kaikilla paikkakunnilla, asiantuntija Elina Ovaskainen Motivasta kertoo. Hävikki-battlen voi onneksi toteuttaa missä tahansa koulussa myös kotitalousluokasta löytyvillä raaka-aineilla. Teemaa alustetaan kotitaloustunneilla ruokahävikkiin liittyvällä faktatiedolla.

Varsinainen battle käydään kuvapalvelu Instagramissa, jossa oppilaat jakavat kuvia loihtimistaan hävikkiannoksista tunnisteella #hävikkibattle2018.

Myös aikuiset haastetaan mukaan hävikkitalkoisiin

Kotitalouksissa syntyy hävikkiä enemmän kuin esimerkiksi ruokakaupoissa, joten omiin kauppa- ja keittiörutiineihin kannattaa kiinnittää huomiota. Motiva julkaisee Hävikkiviikolla vinkkivideoita, joissa tarjoillaan helppoja ruoanlaittoniksejä, joilla hävikki vähenee herkuiksi kotona.

Kampanjointiin voi aktivoitua myös itse jakamalla kuvan omasta hävikkivinkistä tai -teosta Instagramissa tunnisteella #pelastetaanruoka tai jakamalla hävikkivideoita somessa. Motiva arpoo #pelastetaaruoka -kampanjaan osallistuneiden kesken Hävikki-survival kit -palkintoja. Palkinto pitää sisällään muun muassa Maku-lehden vuosikerran, lahjakortin Fiksuruoka.fi -verkkokauppaan sekä Eskimon, Orthexin ja Heirolin hävikkiä vähentäviä tuotteita.

Vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen ja hävikkireseptejä voi hakea saasyödä.fi -sivustolta: www.saasyödä.fi

Lisätietoa:
asiantuntija Elina Ovaskainen