Tiedotteet 2018

4.12.2018 10.00

Joutsenmerkin 30-vuotisjuhlavuodelle arvokas lähtölaukaus itsenäisyyspäivänä

Pohjoismaisen ympäristömerkin eli Joutsenmerkin 30-vuotisjuhlavuosi saa arvokkaan lähtölaukauksen itsenäisyyspäivänä, kun Ympäristömerkintä Suomen toimitusjohtaja Riikka Holopainen osallistuu tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja rouva Jenni Haukion itsenäisyyspäivän juhlavastaanotolle.

Itsenäisyyspäivän juhlavastaanoton teemana on tänä vuonna yhteinen ympäristömme. Juhlavastaanotolle on kutsuttu niin pieniä kuin suuria ilmasto- ja ympäristötekoja tehneitä suomalaisia.

– Kutsu on suuri kunnianosoitus Joutsenmerkin 30-vuotiselle historialle. Kuten IPCC:n tuorein ilmastoraportti osoittaa, meidän kaikkien on pyrittävä vähentämään aiheuttamiamme ympäristövaikutuksia. Yksi tapa on kiinnittää huomiota kuluttamiseen, Holopainen sanoo.

Joutsenmerkki viettää juhlavuottaan 2019. Pohjoismaiden ministerineuvosto teki 6.11.1989 päätöksen, jolla luotiin viiden Pohjoismaan yhteinen ja virallinen ympäristömerkki – Joutsenmerkki.

– Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio toimivat ensi vuonna Joutsenmerkin 30-vuotisjuhlavuoden suojelijoina Suomessa, Holopainen iloitsee.

Juhlat Globe Hopen puvussa

Holopainen kunnioittaa itsenäisyyspäivän juhlavastaanoton teemaa juhlimalla Globe Hopen valmistamassa iltapuvussa. Globe Hope on suomalainen design-talo, joka valmistaa asusteita ja laukkuja kierrätys- ja ylijäämämateriaaleista.

– 30-vuotisteemaan sopii hyvin kangas, joka on ollut 30 vuotta kahden suomalaisen tekstiiliyrityksen varastossa ja päätynyt Globe Hopen varastoon viime kesänä, Holopainen kertoo puvustaan.
Toimitusjohtaja Riikka Holopainen, Ympäristömerkintä Suomi Globe Hopen puvussa
Kuva. Iltapuvun materiaali on silkkitaftia, johon on ommeltu kauniita pystysuuntaisia laineita.

– Hienoa että upea kangas pääsee vihdoin oikeuksiinsa ja pitkä odotus palkitaan pääsyllä itsenäisyyspäivän vastaanotolle, Globe Hopen toimitusjohtaja Seija Lukkala sanoo.

Mikä Joutsenmerkki?

Joutsenmerkki ohjaa niin kuluttajia, yrityksiä kuin julkisia hankkijoita vastuulliseen, ympäristön paremmin huomioivaan kuluttamiseen.

Joutsenmerkityt tuotteet ja palvelut ovat jo kolmen vuosikymmenen ajan täyttäneet tiukat ympäristövaatimukset, jotka perustuvat elinkaariajatteluun. Merkki arvioi muun muassa materiaalien alkuperän, tuotannon ja käytön energiankulutuksen, kemikaalien käytön ja jätteiden synnyn koko tuotanto- ja kulutusketjun aikana.

Joutsenmerkittyjen tuotteiden ja palveluiden valikoima on suuri: perinteisistä WC- ja talouspapereista ja pesu- ja puhdistusaineista taloihin, päiväkoteihin, kouluihin, hotelleihin ja sijoitusrahastoihin. Valitsemalla ympäristömerkityn tuotteen tai palvelun tietää varmasti tehneensä ympäristön kannalta hyvän valinnan.

Ympäristömerkintä Suomi
toimitusjohtaja Riikka Holopainen
riikka.holopainen@ecolabel.fi, puh. 040 5710 364

Ympäristömerkintä Suomi
markkinointipäällikkö Minna Kinnari
minna.kinnari@ecolabel.fi, puh. 044 339 5545

Ympäristömerkintä Suomi Oy hallinnoi Suomessa Joutsenmerkkiä, ja se on valtion kestävän kehityksen yhtiön Motiva Oy:n tytäryhtiö.

Sivua päivitetty viimeksi 4.12.2018