Tiedotteet 2018

8.5.2018 12.00

Kierrätä lamput oikein ja auta naapureita lajittelussa

Kevätsiivous saattaa paljastaa kaapinpohjalta kasan vanhoja loiste-, halogeeni- ja ledilamppuja. Kaikki lamput eivät kuitenkaan kuulu sekajätteen joukkoon.

Iso osa käytetyistä energiansäästö- ja ledilampuista päätyy edelleen sekajätteeseen, vaikka oikea osoite niille on sähkö- ja elektroniikkaromun SER-keräyspiste.

Jätehuoltoyhtiöiden ylläpitämien SER-keräyspisteiden lisäksi lamppuja voi palauttaa myös suurempiin elektroniikkaliikkeisiin ja päivittäistavarakauppoihin maksutta ja ilman ostovelvoitetta. Myös kiinteät led-valaisimet, joista led-lamppua ei voi irrottaa, kuuluvat SER-keräykseen. Turvallisuussyistä energiansäästölamput ja loistelamput lajitellaan tietyissä vastaanottopaikoissa vaaralliseen jätteeseen.

Lähimmän vastaanottopisteen voi tarkistaa www.kierratys.info -sivustolta. Halogeenilamput ja vanhat hehkulamput voi sen sijaan laittaa sekajätteeseen.

Auta lajittelussa pienellä teolla

Motiva, Kiinteistöliitto ja kuntien jätelaitoksia edustava KIVO ovat julkaisseet lamppujen lajitteluohjeen, jonka isännöitsijä, huoltoyhtiö tai kuka tahansa taloyhtiön asukas voi tulostaa taloyhtiön jätekatokseen tai ilmoitustaululle.

Lajitteluohje on tulostettavissa osoitteessa: www.lampputieto.fi/kerayspisteet

– Kaikille ei ole selvää, miten eri lampputyypit lajitellaan. Toivomme, että uusi ohje helpottaa lamppujen lajittelua, jotta hyödyntämiskelpoiset materiaalit ledeistä ja energiansäästölampuista saadaan talteen, asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta sanoo.

Lampputieto-sivustolta löytyy myös vinkkejä lamppujen valintaan sekä tarkemmat kierrätysohjeet.

asiantuntija Päivi Suur-Uski
paivi.suur-uski@motiva.fi, puh. 044 300 1369