Tiedotteet 2018

7.9.2018 11.00

Koteja valaisevat jatkossa vain ledit – halogeenit poistuvat kauppojen valikoimista

Ledilamppuja suositellaan jatkossa kaikkiin kodin valaisimiin. Muita lampputyyppejä ei kaupoissa juuri ole enää tarjollakaan. Lamppujen energiatehokkuusvaatimukset kiristyvät syyskuun alussa ja sen myötä halogeenilamppuja poistuu markkinoilta.

Lamppujen valinta on jatkossa kuluttajille entistä helpompaa, kun markkinoilla on pääosin vain energiatehokkaita ledejä. Useiden kauppojen valikoimista halogeenit ja osin myös energiansäästölamput ovat jo ehtineet poistua. Halogeenilamppujen poistuminen markkinoilta alkoi jo vuonna 2016. Useimpien verkkojännitehalogeenilamppujen valmistus ja maahantuonti kielletään 1.9.2018 alkaen. Kaupat saavat myydä vanhat varastonsa loppuun.

Ledit syrjäyttävät muut lampputyypit

Halogeenilamppuja on kodeissa ollut käytössä viime vuosina lähinnä kohdevalaisimissa, kristallikruunuissa sekä himmennettävissä valaisimissa ja saunavalaisimissa. Kaikkiin näihin käyttökohteisiin löytyy korvaava ledivaihtoehto, sillä myös saunaan on saatavilla kuumuutta kestäviä ledilamppuja.

– Valaistuksen osuus kotitalouksien sähkönkulutuksesta on laskenut tasaisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Energiatehokkaammat lamput – ensin energiansäästö- ja sen jälkeen ledilamput – ovat mahdollistaneet valaistuksen energiankulutuksessa tapahtuneen selkeän laskun, sanoo asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta.

Energiansäästölamppuja saa jatkossakin valmistaa ja tuoda markkinoille, mutta ledit ovat pääosin syrjäyttäneet ne laadultaan ja teknisilta ominaisuuksiltaan parempina vaihtoehtoina.

Tiedotetta korjattu 7.9. 2018. Alun perin julkaistu 31.8.2018.

asiantuntija Päivi Suur-Uski
paivi.suur-uski@motiva.fi

www.lampputieto.fi

Motiva Oy on valtion yhtiö, jonka tehtävä on vauhdittaa kestävää muutosta. Teemme työtä laajasti kestävän kehityksen parissa lähes 50 asiantuntijan voimin.

Sivua päivitetty viimeksi 7.9.2018