Tiedotteet 2018

13.3.2018 9.00

Laaja yhteenliittymä strategisten julkisten hankintojen tueksi

Suomalaisia kestäviä ja innovatiivisia julkisia hankintoja edistetään jatkossa laaja-alaisen KEINO-verkostoyhteistyön kautta.

Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen verkostomainen osaamiskeskus KEINO on julkistettu tänään työ- ja elinkeinoministeriön tiedotustilaisuudessa. KEINO on konsortio, johon kuuluvat Motiva Oy, Suomen Kuntaliitto Ry, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Innovaatiorahoituskeskus Business Finland, Suomen ympäristökeskus SYKE, Hansel Oy, KL-Kuntahankinnat Oy sekä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.

KEINO-osaamiskeskuksen tavoitteena on lisätä innovatiivisuutta ja vaikuttavuutta hankinnoissa sekä lisätä hankintoja, jotka edistävät kestävän kehityksen tavoitteita niin sosiaalisesta kuin ympäristönäkökulmasta.

– Haluamme vauhdittaa kestävien ja innovatiivisten hankintojen vakiintumista keskeiseksi toimintatavaksi julkisiin hankintoihin, kuvailee KEINOn toiminnan koordinoinnista vastaavan Motivan johtaja Isa-Maria Bergman.

– Julkisista hankinnoista vastaavat organisaatiot, kuten valtio, kunnat ja seurakunnat saavat KEINOn tarjoamien palvelujen kautta jatkossa aiempaa parempaa ja monipuolisempaa tukea hankintojen toteuttamiseen ja hankintojen strategiseen johtamiseen.

Julkisiin hankintoihin käytetään Suomessa noin 35 miljardia euroa vuosittain, eli keskimäärin 16 prosenttia bruttokansantuotteesta. Uudistunut hankintalaki antaa julkisille hankkijoille paremmat mahdollisuudet tehdä entistä laadukkaampia, innovatiivisempia, kestävämpiä ja vastuullisempia hankintoja.

Vahvat tilaajaryhmät kehittämään markkinoita

KEINO-konsortio tulee kokoamaan hankintakentälle vahvoja ja vaikuttavia tilaajaryhmiä muun muassa sosiaali- ja terveyspalvelujen, rakentamisen ja energiankäytön, liikkumisen ja logistiikan sekä bio- ja kiertotalouden hankintoja varten.

– Hankinnat eivät merkitse yksinomaan palvelujen ostamista, vaan se, miten hankintojen tekemistä linjataan, on johtamisen työväline. Strategisilla hankintalinjauksilla voidaan vaikuttaa pitkäjänteisesti myös markkinoihin ja kannustaa yrityksiä kehittämään uusia ratkaisuja, sanoo Bergman.

Julkisia hankintoja tulee johtaa osana talous‐ ja elinkeinopolitiikkaa, eikä omana erillisenä saarekkeenaan, sillä niiden kautta voidaan tavoitella huomattavia myönteisiä muutoksia suomalaisessa yhteiskunnassa. Esimerkiksi uusien maakuntien hankintakulttuurin rakentamisessa on tärkeää huomioida jo heti alusta pitäen tuloslähtöisyys ja vaikuttavuus.

Osaamisen kehittämistä kansallisesti ja kansainvälisesti

KEINO tukee hankintaosaamisen kehittämistä neuvontapalvelujen, tilaajaryhmien ja verkostotapaamisten avulla. Tavoitteena on myös edistää vertaisoppimista hankinta-ammattilaisten keskuudessa.

– Kehittämistyötä tehdään tiiviissä yhteistyössä hankinnoista vastaavien yksiköiden kanssa. Tämä merkitsee, että laajalla joukolla hankinta-ammattilaisia on vaikutusvaltaa siihen, millaiseksi KEINOn toiminnan sisältö muodostuu, kertoo Isa-Maria Bergman.

KEINOn tehtävänä on myös tuoda hankinta-ammattilaisille tietoa kestävien ja innovatiivisten hankintojen toteuttamisesta kansainvälisten esimerkkien kautta sekä edesauttaa suomalaisten hankinta-esimerkkien leviämistä. Suomesta löytyy jo nyt hyviä käytäntöjä esimerkiksi kestävien hankintojen saralla. Aikeenamme on nostaa esiin tämänkaltaisia hyviä hankintakäytäntöjä kansainvälisille foorumeille, sanoo Bergman.

johtaja, kiertotalous Isa-Maria Bergman
isa-maria.bergman@motiva.fi, puh. 09 6122 5010

Suomen Kuntaliitto ry
johtava lakimies Katariina Huikko
katariina.huikko@kuntaliitto.fi, puh. 050 566 4327

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
erikoistutkija Ville Valovirta
ville.valovirta@vtt.fi, puh. 050 354 3280

Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
tuotepäällikkö – innovatiiviset julkiset hankinnat rahoitus Piia Moilanen piia.moilanen@businessfinland.fi, puh. 050 5577 748

hankintapäällikkö Eriika Autio
eriika.autio@businessfinland.fi, puh. 050 557 7514

Suomen ympäristökeskus SYKE
erikoistutkija Katriina Alhola
katriina.alhola@ymparisto.fi, puh. 0295 251 065

Hansel Oy
kehityspäällikkö Liisa Lehtomäki
liisa.lehtomäki@hansel.fi, puh. 0294 444 256

KL-Kuntahankinnat Oy
kehitysjohtaja Sari Luostarinen
sari.luostarinen@kuntahankinnat.fi, puh. 040 560 3326

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra
vanhempi neuvonantaja Sari Rautio
sari.rautio@sitra.fi, puh. 050 3034 560

johtava asiantuntija Anna Tonteri
anna.tonteri@sitra.fi, puh. 050 325 0770

FAKTAA OSAAMISKESKUKSESTA

Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen osaamiskeskus on yhteistyöverkoston kautta rakennettu konsortio, jonka eri osa-alueiden toteuttamisesta ja yhdessä kehittämisestä vastaavat Motiva Oy, Suomen Kuntaliitto Ry, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Innovaatiorahoituskeskus Business Finland, Suomen ympäristökeskus SYKE, Hansel Oy, KL-Kuntahankinnat Oy sekä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.

Osaamiskeskuksen päätavoitteet vuosille 2018-2021 ovat:
  • Lisätä kestävyystavoitetta ja innovatiivisuutta toteuttavia hankintoja Suomessa
  • Julkinen hankinta tunnistetaan johtamisen välineenä ja sitä käytetään aktiivisesti
  • Hankintayksiköt jakavat avoimesti tietoa omista kokemuksistaan ja oppivat toisiltaan

Julkisiin hankintoihin käytetään Suomessa noin 35 miljardia euroa vuosittain, mikä on keskimäärin 16 prosenttia bruttokansantuotteesta.

Sivua päivitetty viimeksi 11.6.2018