Tiedotteet 2018

21.11.2018 9.00

Osta harkiten – Black Friday -tarjousten kanssa kannattaa pitää pää kylmänä

Uutta elektroniikkatuotetta ei kannata ostaa vain hinnan perusteella. Tämä on hyvä muistaa perjantaina, kun kauppojen joulusesonki käynnistyy Amerikasta maailmalle rantautuneen Black Friday -alennusmyyntipäivän merkeissä. Päivälle on tyypillistä hurjat alennusprosentit, jotka kohdistuvat pääasiallisesti kulutuselektroniikkaan, kuten televisioihin ja kännyköihin.

Kuluttajien on hyvä pohtia tuotteen todellista tarvetta. Kannattaako televisiota ostaa vain sen takia, että uuden saa huimalla alennuksella? Mikäli tuotteelle on tarvetta, tulisi laitetta ostaessa satsata laatuun, kestävyyteen, ympäristöystävällisiin materiaaleihin ja energiatehokkuuteen. Laadukkaita tuotteita ja laitteita voidaan yleensä huoltaa sekä korjata.

– Suomalaisten kulutustottumuksilla tarvitsisimme neljä maapalloa, jotta luonnonvarat riittäisivät kulutukseemme, toteaa kestävän kuluttamisen asiantuntija Elina Ovaskainen valtion kestävän kehityksen yhtiö Motiva Oy:stä. Ovaskainen toivookin, että hurjalta tuntuvien tarjousten kanssa pidettäisiin pää kylmänä ja ostopäätöstä harkittaisiin tarkkaan.

Energiamerkintä auttaa laitteen valinnassa

Uutta laitetta hankittaessa on hyvä tutustua laitteen energiamerkintään. EU-maiden yhteinen energiamerkintä ilmoittaa kotitalouskoneiden energiatehokkuusluokan asteikolla A–G. Laiteryhmien parhaimmistoa ovat A++ ja A+++ -luokkien laitteet.

– Kaikissa laitteissa käyttö ja etenkin kylmälaitteissa sijoitus vaikuttavat aina todelliseen kulutukseen. Merkistä saa selville myös muita laitekohtaisia tietoja, kuten suorituskyky, koko, teho tai jopa vedenkulutus, Ovaskainen vinkkaa.

Kuluttaja voi kääntyä energiaan liittyvissä asioissa myös valtakunnallisen energianeuvonnan puoleen. Maksutonta neuvontaa annetaan muun muassa osoitteessa www.facebook.com/asiaaenergiasta.

Muista kierrättää vanhat tuotteet

Mikäli uusi laite kuitenkin hankitaan, on hyvä huolehtia käytöstä poistettavien tavaroiden asianmukaisesta kierrätyksestä. – Ehjiä tai korjattavissa olevia ja vielä käyttökuntoisia laitteita, tavaroita ja vaatteita voit tarjota kirpputorille, Facebookin kierrätysryhmiin tai kierrätyskeskuksiin, Ovaskainen muistuttaa.

Rikkoutuneet ja energiasyöpöt laitteet, kuten vanhat jääkaapit, kuuluvat sähkö- ja elektroniikkaromun keräyspisteisiin. Näin arvokkaita materiaaleja saadaan talteen ja uusien laitteiden raaka-aineiksi.

Kestävän kuluttamisen asiantuntija Elina Ovaskainen
puh. 040 774 9390, elina.ovaskainen@motiva.fi