Tiedotteet 2018

2.10.2018 9.00

Pienet ympäristöagentit säästävät energiaa ehkä sinunkin kotonasi

Samaan aikaan kun maailmalla odotetaan kansainvälisen ilmastopaneeli IPCC:n tuoretta ilmastoraporttia, ahkeroivat Suomen tokaluokkalaiset jo kouluissa ja kotona konkreettisten energiansäästötehtävien parissa. Agenttiseikkailu on valtakunnalliseen Energiansäästöviikkoon liittyvä energiansäästökilpailu, jonka järjestää valtion kestävän kehityksen asiantuntijayritys Motiva.

Agenttiseikkailu käynnistyi tällä viikolla ja siihen on ilmoittautunut 141 luokkaa ja kaikkiaan reilu 3 000 toisen luokan oppilasta. Kahden seuraavan viikon aikana agenttiseikkailuun osallistuvat oppilaat tekevät konkreettisia ympäristötekoja, kuten sammuttavat turhaan päällä olevia sähkölaitteita, lajittelevat jätteitä ja pyöräilevät kouluun. Oppilaat kirjaavat tehtävät omaan agenttikorttiin päivittäin ja opettajat kirjaavat koko luokan suoritukset Agenttiseikkailun verkkosivustolle. Näin oppilaat pääsevät vertailemaan suorituksiaan muihin luokkiin reaaliaikaisesti.

– Tokaluokkalaiset ovat asennekasvatuksen osalta erittäin hyvässä iässä. Nuorena opitut tavat istuvat tunnetusti sitkeässä. Tässä kohtaa tokaluokkalaiset ovat myös itse oivallisia kasvattajia muistuttaessaan vanhempiaan vaikkapa lajittelusta tai sähkölaitteiden sammuttamisesta, Energiansäästöviikon projektipäällikkö Elina Ovaskainen Motivasta sanoo.

Tokaluokkalaisten energiansäästöviikolla ikää jo yli 20 vuotta – energiayhtiöt aktiivisesti mukana

Tokaluokkalaisten energiansäästöviikkoa on vietetty kouluissa lokakuussa jo 22 vuoden ajan. Paikalliset energiayhtiöt tukevat kouluja teemaviikon opetusmateriaalien hankinnassa ja järjestävät toisinaan tokaluokkalaisille yritysvierailuja.

Konkreettisia energiansäästötehtäviä on tehty teemaviikolla kouluissa aiemminkin, mutta tänä vuonna tehtävien kirjaus siirrettiin ensi kertaa sähköiseen muotoon. Agenttiseikkailun etenemistä ja koulujen pistetilannetta voi seurata reaaliaikaisesti agenttiseikkailu.fi -sivustolla. Kilpailu ratkeaa kahden viikon kuluttua Energiansäästöviikon päätteeksi.

– Oppilaiden tekemät ympäristöteot pisteytetään suhteessa luokan oppilasmäärään. Pienen oppilasmäärän omaavilla luokilla on siis yhtä hyvät mahdollisuudet pärjätä kisassa kuin isoilla luokilla, Elina Ovaskainen kertoo. Ahkerimmin pisteitä keränneet luokat palkitaan kirjapalkinnoilla. Lisäksi kaikkien Agenttiseikkailuun osallistuneiden kesken arvotaan Pop-up Heurekan tiedeshow kouluvierailu.

www.agenttiseikkailu.fi

Oman paikkakuntasi osallistuvat koulut: https://agenttiseikkailu.fi/agentit

asiantuntija Elina Ovaskainen
elina.ovaskainen@motiva.fi, puh. 040 774 9390

Motiva Oy on valtion yhtiö, jonka tehtävä on vauhdittaa kestävää muutosta. Teemme työtä laajasti kestävän kehityksen parissa lähes 50 asiantuntijan voimin.

Sivua päivitetty viimeksi 27.11.2018