Tiedotteet 2018

8.3.2018 7.00

Vaivattomuutta ja vauhtia kotitalouksien aurinkosähkön hankintaan

Valtakunnallinen Aurinkosähköä kotiin -kampanja tutustuttaa suomalaiset aurinkosähkön pientuotantoon, soveltuvuuteen ja kannattavuuteen sekä auttaa hankintaa harkitsevia vertailemaan laitteistoja ja hintatasoa. Kampanjan toteuttavat Motiva ja valtakunnallinen kuluttajien energianeuvonta.

Aurinkosähkö kiinnostaa suomalaisia, mutta usein hankinnan kynnyksenä on luotettavan tiedon ja puolueettoman opastuksen puute. Näitä ratkotaan Motivan valtakunnallisella aurinkosähkökampanjalla.

– Aurinkosähkö on vielä monelle vierasta teknologiaa, mutta ei sen silti tarvitse olla vaikeaa. Kampanjan verkkosivuilla on selkeät ohjeet siihen, kuinka selvittää aurinkosähkön soveltuvuus omaan käyttöön ja mitä asioita pitää ottaa huomioon hankintapäätöstä tehdessä. Oikein mitoitettuna, suunniteltuna ja asennettuna aurinkosähkö on taloudellisesti järkevä, lähes huoltovapaa ja pitkäikäinen investointi, sanoo asiantuntija Milja Aarni Motivasta.

Valtakunnallinen kuluttajien energianeuvonta opastaa kotitalouksia ja taloyhtiöitä aurinkosähköön liittyvissä asioissa. Energianeuvojaan saa yhteyden suoraan kampanjasivuston, www.aurinkosahkoakotiin.fi, Messenger-pikaviestipalvelun kautta. Energianeuvoja voi auttaa järjestelmän soveltuvuuden arvioinnissa ja selventää aurinkosähkön hankintaan liittyviä kiemuroita, mutta hankintapäätöksen ja valinnan kuluttaja tekee aina itsenäisesti.

Lähtökohtana mallikohteiden vertailu

Kampanjasivustolla julkaistavat aurinkosähköjärjestelmien hintatiedot perustuvat kahteen mallikohteeseen, joista yritykset ovat antaneet avaimet käteen -tarjoukset. Niistä nimellisteholtaan 3-6 kWp:n laitteisto soveltuu pientaloon ja 10-20 kWp:n taloyhtiöön tai pk-yrityksen kiinteistöön. Yritykset voivat jättää tarjouksia toukokuun loppuun saakka ja ne ovat voimassa vähintään 8.6. saakka.

– Mallikohteet ovat järjestelmän asennuksen kannalta helppoja, mutta yksityiskohdiltaan tarkkaan määriteltyjä. Toimitusten sisältöjä kannattaa vertailla, sillä järjestelmätoimittajat käyttävät eri valmistajien komponentteja toimituspaketeissaan. Vertaile järjestelmien nimellistehoa ja kokoa sekä laitteiden ja asennuksen takuutietoja ennen valintaa, Aarni kehottaa.

Verkkoon kytketyn aurinkosähköjärjestelmän sähkötyöt saa tehdä vain pätevä sähköasentaja. Uusiutuvan energian sertifioitu asentaja on lisäksi saanut täydennyskoulutusta aurinkosähköstä ja hänellä on työkokemusta alalta. Tutustumalla yritysten referenssikohteisiin ja kyselemällä suosituksia saa arvokasta tietoa urakoiden etenemisestä ja onnistumisesta.

Yhteydet toimittajiin sivustolta

Oman aurinkovoimalan hankintaa harkitseva voi lähettää verkkosivulta tarjous- tai yhteydenottopyynnön haluamilleen yrityksille tai pyytää apua energianeuvojalta.

– Aurinkosähköjärjestelmän lopullinen hinta määräytyy aina asennuskohteen vaativuuden mukaan. Kustannuksiin vaikuttavat esimerkiksi kattomateriaali ja katon korkeus sekä asennuspaikan sijainti. Räätälöidyn tarjouksen hintatason ja laitteiston on perustuttava kampanjan mallikohteesta annettuun tarjoukseen, Milja Aarni sanoo.

Avaimet käteen -toimitukset sisältävät alkukartoituksen, mitoituksen ja suunnittelun, laitteiston ja asennustarvikkeet asennuksineen, kuljetukset ja yhteydet sähköverkkoyhtiöön. Tarjoushinnan osalta omakotitalokohteista ilmoitetaan myös kotitalousvähennykseen oikeuttava osuus urakasta.

Sopiiko aurinkosähkö sinun katollesi?

Aurinkosähköä kannattaa tuottaa ensisijaisesti omaan käyttöön, esimerkiksi käyttöveden tai tilojen lämmitykseen tai sähköauton lataamiseen.

Tee näin, niin onnistut hankinnassa:
  1. Varmista sopiva sijoituspaikka paneeleille: varjoton ja mielellään etelän suuntaan.
  2. Tarkista kunnasta, tarvitsetko toimenpideluvan aurinkopaneeleille.
  3. Kuluuko sähköä myös kesäkuukausina? Selvitä kulutustiedot päivä-, viikko- ja kuukausitasolla sähköyhtiön seurantapalvelusta.
  4. Pyydä tarjoukset useammalta yritykseltä. Vaivattominta on tilata avaimet käteen -toimitus.
  5. Sovi kirjallisesti, mitkä työvaiheet kuuluvat urakkaan. Sovi aikataulusta ja viivästymissanktiosta. Huolehdi, että suunnitelmapiirustukset ovat sopimuksen liitteenä.
  6. Vaadi käyttöopastus ja käyttöönottopöytäkirja.

Lisätietoa: Milja Aarni, Motiva Oy, milja.aarni@motiva.fi, puh. 040 824 1711

Tutustu Aurinkosähköä kotiin -kampanjasivuun >>