Tiedotteet 2018

9.10.2018 8.00

Ysiluokkalaiset valmistivat hävikistä huikeita annoksia – katso uskomattomat kuvat!

Ysiluokkalaiset ovat julkaisseet Instagramissa yli 500 kuvaa ruoka-annoksista, joita he ovat valmistaneet kotitaloustunnilla kauppojen hävikistä. Kuvahaaste liittyy Motivan ja S-ryhmän järjestämään Hävikki-battleen, jossa kisataan siitä, kuka pystyy valmistamaan näyttävimmän annoksen kauppojen ruokahävikistä. Moni kuvista edustaa kilpailun tuomariston mukaan ammattilaistasoa.

Valtakunnallisella Hävikkiviikolla syyskuussa järjestettyyn Hävikki-battleen osallistui kaikkiaan yli 6 000 oppilasta eri puolilta Suomea. #hävikkibattle2018 tunnisteella löytyy Instagramista yli 500 oppilaiden ottamaa hävikkiannoskuvaa.

Oppilaiden taidot löivät tuomariston ällikällä

Tuomaristo, johon kuului pitkän linjan ruoka-alan vaikuttajia kuten Kotitalousopettajien liiton toiminnanjohtaja Aira Kuvaja, MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi ja S-ryhmän tuoteasiantuntija Henriikka Mattila, olivat vaikean tehtävän edessä valitessaan kilpailun onnistuneinta annoskuvaa.

Voittajaksi valikoitui Riistaveden koulun oppilaiden ottama kuva banaaniletuista, joiden päällä on oppilaiden itsensä kesällä poimimia mustikoita. Tuomariston mukaan houkuttelevan jälkiruoka-annoksen maun miltei tuntee suussaan. Tuomareiden mielestä moni kilpailukuva oli täysin ammattimaista tasoa ja asettelut lähenivät taidetta.
riistaveden-koulun-oppilaiden-valmistamat-banaaniletut-vei-havikkibattle-kuvakilpailun-voiton
Kuva. Riistaveden koulun oppilaiden valmistamat banaaniletut vei Hävikkibattle-kuvakilpailun voiton.

– Ruoan valmistaminen niistä aineksista, mitä kaapista sattuu löytymään, on tärkeä taito arjessa. On upeaa, että meillä on näin paljon ruoanlaitosta innostuneita, taitavia nuoria, jotka osaavat loihtia uskomattomia annoksia hävikkiraaka-aineistakin, kotitalousopettajaliiton toiminnanjohtaja Aira Kuvaja iloitsee. Voittaja-annoksen valmistanut ryhmä saa palkinnoksi S-ryhmän lahjakortteja.

Katso uskomattomat kuvat täältä: https://bit.ly/2QD7yaS

www.saasyoda.fi/hävikki-battle

asiantuntija Elina Ovaskainen
elina.ovaskainen@motiva.fi, puh. 040 774 9390

Motiva Oy on valtion omistama asiantuntijayritys, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön. Motiva Oy toteuttaa yhteiskunnallisesti vaikuttavia hankkeita pääsääntöisesti yhteistyössä useiden toimijoiden kanssa. Pääasiakkaita ovat julkishallinto, ministeriöt ja virastot.

Liitteet:

Sivua päivitetty viimeksi 9.10.2018