Muut tiedotteet 2018

4.6.2018 15.00

ENERGISE-tietopankki julkaistaan

ENERGISE-tutkimusryhmä julkaisee uuden interaktiivisen tietopankin, jossa kartoitetaan yli 1 000 eurooppalaista kestävän energian aloitetta!

Ilmastonmuutoksen torjunnan käydessä yhä kiireellisemmäksi Euroopan komissio on asettanut ilmasto- ja energiatavoitteita vähentääkseen kasvihuonekaasupäästöjä ja siirtyäkseen vähähiilisempään talouteen. Muutoksen nykyinen vauhti ja kattavuus ei kuitenkaan riitä kestävään energiajärjestelmään siirtymiseksi. Energiatavoitteiden saavuttaminen vaatii muutoksia energiankulutuksessa.

Tähän haasteeseen pyrkii vastaamaan innovatiivinen EU-hanke: ENERGISE. Hanke pyrkii tutkimuksen avulla ymmärtämään paremmin energiankulutuksen sosiaalisia ja kulttuurisia vaikuttimia. Hanke on EU:n Horisontti2020-ohjelman rahoittama (2016-2019). Se kehittää, testaa ja arvioi mahdollisuuksia kotitalouksien energiankäytön alhaalta ylöspäin tapahtuvalle muutokselle Euroopan eri maissa.

Kansainvälinen ENERGISE-tutkimusryhmä on systemaattisesti luokitellut yli 1 000 aiempaa kestävän energiankulutuksen aloitetta 30:stä Euroopan maasta. Tätä kunnianhimoista osahanketta on johtanut Aalborg University Tanskassa. Aineisto on julkaistu avoimessa tietopankissa. Tietopankista ja interaktiivisesta kartasta voivat hyötyä hankkeiden käytännön toteuttajat, tutkijat, ruohonjuuritason toimijat sekä kaikki, jotka etsivät hyviä kotitalouksien energiankäytön vähentämisen esimerkkejä Euroopasta.

Aloitteet on jaettu neljään kategoriaan sen mukaan, miten ne lähestyvät ilmastonmuutoksen ja energiankäytön vähentämisen haastetta (ks. liitteen esimerkit). Tutkimuksen mukaan kategorioista “Muutokset vuoro-vaikutussuhteissa” ja “Muutokset kotitalouksien arjessa” löytyy aloitteita, joilla on muita paremmat mahdollisuudet aikaansaada pysyviä muutoksia energiankulutuksessa kuin aloitteissa, joissa keskitytään pelkästään teknologiaan tai kuluttajien informointiin.

Tämä johtuu siitä, että ensin mainituissa aloitteissa energiankulutus ymmärretään juontuvaksi arkisista käytänteistä ja niissä pyritään vaikuttamaan teknologian, liiketoimintamallien, palvelujen sekä arjen sosiaalisen ja ajallisen organisoitumisen välisiin suhteisiin. ENERGISE-tutkimusryhmän tutkimus osoittaa, että vain pieni määrä kartoittamistamme energia-aloitteista kuuluu näihin edistyneempiin kategorioihin.

Mukana on 47 hyvää esimerkkiä Suomesta. Suomalaisista esimerkeistä löytyi aloitteita jokaisesta kategoriasta. Esimerkkejä ”Muutokset vuorovaikutussuhteissa” kategoriasta ovat Oulun kaupungin rakennusvalvonnan Ennakoiva laadun ohjaus, Helsingin ja Vantaan kaupunkien Ilmastokatu sekä Ekokumppanit Oy:n Tampereella vetämä EU-GUGLE.

Tutustu tietopankkiimme ja ota yhteyttä

Tutustu avoimeen tietopankkiin osoitteessa:

Tutustu tiedonkeruun ja luokittelun menetelmiin:
Identification of Key Success Factors and Related Indicators

Lue lisää luokittelustamme (Problem Framing Typology):
Construction of Typologies of Sustainable Energy Consumption Initiatives (SECIs)

Jos tiedät kotitalouksien energiankulutukseen liittyviä aloitteita, joita tietopankistamme ei löydy, ota yhteyttä:
info@energise-project.eu

Yhteystiedot:

Tiedotusvälineet:
GreenDependent Institute, Hungary
Edina Vadovics