Motivan uutiset 2017


22.8.2017 8.00

Viisas liikkuminen osaksi yritysvastuuta

Liikenteellä ja arjen liikkumisella on merkittävä vaikutus ympäristöön ja ilmastoon. Saavuttaaksemme liikenteelle Suomessa asetetut päästövähennystavoitteet, tarvitaan kaikkien meidän apua.

Vastuullinen yritys kantaa kortensa kekoon muun muassa kannustamalla työntekijöitä liikkumaan työmatkat kestävästi. Paitsi, että se on ympäristövastuullinen teko, on sillä myös positiivinen vaikutus henkilöstöön sekä organisaation maineeseen ja imagoon.

Vastuullinen liikkuminen on kestävää ja turvallista

Viisas työmatkaliikkuminen on kannustamista kävelyyn, pyöräilyyn tai etätöihin. Se on joukkoliikenteen tarjoamista joko osittain tai kokonaan työsuhdematkaetuna, vähäpäästöisten autojen hankintaa, taloudellisen ajon koulutusta sekä kimppakyyteihin kannustamista. Erilaisten jakamistalouden palveluiden käyttö, kuten kaupunkipyörät, työpaikkapyörät ja autojen vertaisvuokrauspalvelut ovat kestäviä tapoja liikkua sekä omistaa kulkuvälineitä.

Liikenneturvallisuuteen panostaminen on suotavaa. Erilaiset kampanjat, turvalliseen ajamiseen kannustaminen sekä nastojen hankkiminen pyöriin ja kenkiin ovat keinoja edistää liikenneturvallisuutta. Vastuullinen työnantaja pitää myös huolen siitä, että työpaikalle saapuminen ja sieltä lähteminen on turvallista. Esimerkiksi hiekoittaminen liukkailla keleillä on perusturvallisuutta edistävää. Organisaation toimitilan sijainnilla on osaltaan vaikutusta kestävän liikkumisen edistämiseen.

Työantaja, viesti vastuullisuudesta

Viisaaseen ja turvalliseen työmatkaliikkumiseen kannustamisesta kannattaa kertoa niin työntekijöille kuin organisaation ulkopuolisille tahoille. Se on arvo, jolla on positiivinen vaikutus organisaation maineeseen. – Vastuullisuudesta kannattaa viestiä, koska yhä useampi haluaa, että organisaatiot ja yritykset edustavat niitä arvoja, joihin he voivat itsekin samaistua. Rohkeasti kantaaottava viestintä herättää huomiota, sanoo Virpi Salmi Ahjo Communicationista.

Organisaation imago tarkoittaa ihmisten mielessä syntyvää mielikuvaa organisaatiosta. Se perustuu lähinnä designilla, mainonnalla ja viestinnällä luotuun mielikuviin. Organisaation maineeseen taas vaikuttavat ihmisten omat ja muilta kuulemat kokemukset organisaation toiminnasta. Maine rakentuu kaikissa kohtaamisissa, joissa organisaatio on mukana.

– Mainetta ei voi hallita, mutta sen rakentamiseen kannattaa panostaa, jos haluaa rakentaa uskottavuutta. Maineen rakentaminen on strategista työtä ja vaatii pitkäjänteistä viestintää, Salmi toteaa. Tärkeää on muistaa, että vaikka viestinnän on tarkoitus vaikuttaa, sen on perustuttava aidosti organisaation arvoihin. Teeskentely paljastuu ennemmin tai myöhemmin.

Kestävistä valinnoista kertominen ei kerro ainoastaan organisaation vastuullisuudesta. Mielikuvissa samaan asiaan liitetään myös muita positiivisia ominaisuuksia. Siksi fiksusta työmatkaliikkumisesta kertominen voi vahvistaa organisaation imagoa paitsi vastuullisena, myös tiedostavana ja tulevaisuuteen orientoituneena toimijana.

Organisaation työntekijöilleen tarjoamat viisaan liikkumisen mahdollisuudet kannattaa tuoda esille rekrytointitilanteissa. Työsuhdematkalippu tai asiointipyörät ovat etuja, joita moni työntekijä arvostaa. Lisäksi aiheesta voi kertoa organisaation verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.

Organisaatioiden kannattaa panostaa viisaaseen liikkumiseen ja olla näin mukana vähentämässä liikenteen päästöjä ja ruuhkia sekä edistämässä henkilökunnan hyvinvointia.

Tutustu työnantajiin, joilla viisas työmatkaliikkuminen on osa yritysvastuuta ja brändiä:

Kestävä liikkuminen rakentaa brändiä

Viisas työmatkaliikkuminen on osa Eteran yrityskulttuuria

Työsuhdematkalippu kertoo vastuullisuudesta

Viisas työmatkaliikkuminen on osa Eteran yrityskulttuuria.


Palaa otsikoihin



Sivua päivitetty viimeksi 9.4.2018

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.