Motivan uutiset 2018


19.9.2018 15.00

Energia & Vastuullisuusviestintä

Monet energiatehokkuussopimukseen liittyneet yritykset ja kunnat ovat jo vuosia tehneet pieniä ja suuria tekoja fiksumman energiankäytön eteen, mutta työn hedelmistä voisi pitää suurempaakin meteliä. Miten teoista kannattaa viestiä niin, että se on riittävän ymmärrettävää ja ennen kaikkea kiinnostavaa?

Motiva kutsui energiatehokkuussopimukseen liittyneiden tahojen viestijät koolle 11.9. Energia & Vastuullisuusviestintä -tilaisuuteen antaakseen virikkeitä energiatehokkuustyöllä saavutetun hyvän esille tuomiseen.

Viesti, sillä vastuullisuus ei näy päällepäin

”Vastuullisuus ei näy yhdestäkään tuotteesta tai palvelusta päällepäin”, totesi tilaisuudessa esiintynyt ProComin kestävän kehityksen jaoston puheenjohtaja ja innostavamman vastuullisuusviestinnän puolesta puhuja Heidi Korva.

Heidi Korvan mukaan yritysten kannattaisi viestiä aktiivisemmin vastuullisuudestaan, sillä hiljaisuus ei ole hyvä signaali. "Tulevaisuuden menestysyrityksiä ovat ne, jotka rakentavat parempaa maailmaa ja osaavat viestiä siitä väkevästi ja rohkeasti".


Uutinen kiinnostaa toimittajaa

Konkretiaa, hyviä esimerkkejä ja faktaa peräänkuulutti myös toimittaja Heli Saavalainen Helsingin Sanomista. Omissa jutuissaan hän tuo mielellään esiin vinkkejä, käytännön ratkaisuja arjen ongelmiin, sillä kuluttajat tuntuvat olevan entistä kiinnostuneempia vaikuttamaan omilla valinnoillaan. Toimittajien sähköpostiin kilahtaa päivittäin satoja tiedotteita.

Pohdi rehellisesti, onko aiheellasi aidosti uutisarvoa. ”Uutiskynnys on mahdollista ylittää aiheella, joka on ihmisiä kiinnostava ja sillä on merkittäviä vaikutuksia heidän elämäänsä ja yhteiskuntaan”, kiteytti Saavalainen. Tiedotteessa tuo asian ydin esille heti ja herätä toimittajan kiinnostus. Tärkeää on myös, että aiheen tunteva asiantuntija on tavoitettavissa.

Tiedoteähkystä huolimatta Saavalainen näkee, että tiedotteilla on oma paikkansa. Vaikka niihin ei välttämättä heti tartuttaisi, voivat ne pohjustaa tulevia juttuja.

Kokeile uutta ja karista tylsyys

Yritysnäkökulman vastuullisuudesta viestimiseen toi HELENin viestintää luotsaava Sanna Jääskeläinen. HELENillä vastuullisuudesta viestiminen ei ole irrallista yrityksen muusta viestinnästä. ”Olennaista on poimia tärkeimmät viestittävät teemat ja tunnistaa kohderyhmät kenelle vastuullisuus on merkityksellistä”, hän toteaa.

Jääskeläinen kannusti viestijöitä rohkeasti kokeilemaan jotain uutta. Näin on tehty myös HELENillä. Kun yhtiö uudisti brändinsä vuonna 2015, yhtenä kantavana ajurina on ollut energiatehokkaan toiminnan näkyväksi tekeminen – tunteita herättävällä tavalla. Tämän pohjalta syntyivät valloittavan hilpeät hahmot Yrjö Uusivirta ja Helena Aurinkoinen.

Avuksi teemaviikko

Motivan viestintäpäällikkö Leila Timonen herätteli ja houkutteli energiatehokkuussopimukseen liittyneitä organisaatioita mukaan lokakuisen Energiansäästöviikon viettoon. Viikolla 41 vietettävä teemaviikko on oivallinen tilaisuus tuoda esiin omia energiatehokkuustekoja ja kannustaa ja opastaa henkilöstöä fiksuun energiankäyttöön. Vuonna 2017 Energiansäästöviikko tavoitti lähes 440 000 suomalaista.

Jokainen organisaatio voi viettää teemaviikkoa tavallaan – tyyli on vapaa. Mukaan lähteville tarjolla on muun muassa kestävän työmatkaliikkumisen materiaaleja. Valtakunnallisen kampanjaviestinnän erityinen painopiste on tänä vuonna kerrostalo- ja rivitalotaloyhtiöiden asukkaissa.

Energiansäästöviikko pitää ääntä meille kaikille tärkeästä asiasta: kuinka energiaa ja materiaaleja järkevästi käyttämällä vähennämme hiilidioksidipäästöjä ja muita toimintamme ympäristövaikutuksia.


Ota nämä ohjenuoraksi

Aamupäivän annin voi kiteyttää vastuullisuusviestijän muistilistaksi:
  1. Viesti vastuullisuus näkyväksi – vastuullisuus eivät näy päällepäin.
  2. Ei sanahelinälle, teot ratkaisevat – vastuullisuusviestintä pohjautuu aina aitoihin tekoihin!
  3. Altistu avoimuudelle – keskustele eri sidosryhmien edustajien kanssa ja kuuntele herkällä korvalla eri ryhmien näkemyksiä.
  4. Ravistele viestinnällä – luovu vanhasta ja kokeile rohkeasti jotain uutta.
  5. Karista tylsyys – kerro innostavasti energiasta.
  6. Seulo uutisjyvät akanoista – ajankohtaisuus, yhteiskunnallinen merkittävyys ja konkretia maistuvat medialle.
  7. Asiantuntijat esiin – pidä huolta, että asiantuntijasi on toimittajan tavoitettavissa.
  8. Kavahda insinöörikieltä – pisteet sille, joka osaa yksinkertaistaa vaikeankin asian.
  9. Helpota ja kasvata kuulijan ymmärrystä – vertaa ja konkretisoi mittasuhteilla.
  10. Hyödynnä joukkovoimaa – valtakunnallinen teemaviikko on oiva hetki nostaa energiatehokkuus tapetille.

Energia & Vastuullisuusviestintä -tilaisuuden esiintyjien esitysaineistot löydät Energiatehokkuussopimusten Youtube- ja SlideShare -tileiltä.

Jos kaipaat apua, ota yhteyttä Motivan viestintään. Mietitään yhdessä, miten voisimme auttaa yritystänne viestimään entistä näkyvämmin vastuullisesta energiankäytöstä.



Uutinen on julkaistu kokonaisuudessaan alun perin 19.9.2018 Energiatehokkuussopimusten verkkosivuilla:
Viesti vastuullisuus näkyväksi


Palaa otsikoihin



Sivua päivitetty viimeksi 24.9.2018

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.