Motivan uutiset 2020
Miltä näyttävät kiinnostavimmat hävikki-innovaatiot maailmalla?
Materiaalitehokkuuden sitoumukseen liittyneet kaupan alan yritykset ovat sitoutuneet vähentämään ruokahävikkiään 13 prosenttia vuoteen 2021 mennessä. Koska hävikkiä vähennetään elintarviketeollisuudessa monin eri keinoin jo nyt, kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaminen vaatii uusia innovaatioita.
Sitoumustoimintaa koordinoiva Motiva teetti Avanto Venturesilla selvityksen hävikki-innovaatioista maailmalla, jotta sitoumukseen liittyneet yritykset saavat ideoita omaan kehitystyöhönsä. Selvityksen tuloksia esiteltiin Motivan, Sitran ja Avanto Venturesin järjestämässä tilaisuudessa helmikuussa.Ruokahävikin vähentämisen ympärille on Suomessa ehtinyt syntyä jo merkittävää liiketoimintaa. Esimerkkeinä mainittakoon ravintoloiden hävikkiruoan välitykseen syntyneet palvelut, kauppojen hävikkiä hyödyntävät ravintolat, ravintoloiden ruokahävikin mittaamiseen ja vähentämiseen kehitetyt palvelut ja erilaiset hävikkipohjaiset elintarvikkeet.
Selvityksen tietolähteenä käytettiin sijoittajille suunnattuja PitchBook- ja Tracxn-tietokantoja, joiden yrityslistauksista löytyy eri kokoisia yrityksiä painottuen startupeihin ja kasvuyrityksiin. Selvityksessä ei tehty maantieteellisiä rajauksia, ja hakutuloksiin osui yrityksiä kaikkiaan 33 eri maasta. Kahden tuhannen läpikäydyn yrityksen joukosta tunnistettiin reilu 190 yritystä, jolla oli ruokahävikkiä vähentäviä palveluita tai ratkaisuja.
Innovaatiot ryhmiteltiin ruokahävikkiä estäviin palveluihin, vanhenevan ruoan myyntiin tai uudelleenmyyntiin ennen hävikiksi päätymistä, hävikin hyödyntämiseen uusina tuotteina ja hävikkiä tai jätettä vähentäviin pakkausratkaisuihin.
Markkinapaikkoja tarvitaan tuotantoketjun kaikkiin vaiheisiin
– Silmääni pisti se, että vaikka määrällisesti suurin osuus hävikistä syntyy kotitalouksissa, kotitalouden hävikkiä vähentäviä ratkaisuja ei juuri löydy. Sen sijaan erilaisia markkinapaikkoja kaupan alalle ja ruoan tuotantovaiheeseen on tarjolla runsaasti, selvityksen toteuttanut Joonas Mussalo Avanto Venturesilta toteaa.– Esimerkkeinä erityisen mielenkiintoisista sovelluksista voisi nostaa esiin Wasteless-palvelun, joka on kaupan alalle suunnattu ruoan älykäs hinnoittelujärjestelmä. Kun käyttöpäiväystä on vähemmän jäljellä, tuotteen hinta laskee. Poikkeuksellinen oli myös ruotsalainen yritys, joka valmistaa ruokajätteestä sieniprosessin avulla lihaa korvaavaa proteiinia.
– Spoiler Alert puolestaan tarjoaa markkinapaikan ruoan tukkukauppaan vanhenevien tuotteiden myyntiin. Tämä avasi ainakin omat silmäni sille, että hävikin vähentämiseksi markkinapaikkoja tarvitaan ruokaketjun kaikkiin vaiheisiin, ei pelkästään kuluttajamyyntiin, Joona Mussalo pohtii.
Hävikkiratkaisut tarjoavat uusia liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisyrityksille
Hävikin vähentämiseen ratkaisuja tarjoavien yritysten saama rahoitus ja rahoituskierrosten määrä on selvityksen perusteella kasvanut vuosi vuodelta. – Kysynnän uskotaan näille palveluille kasvavan, ja ne tarjoavat mahdollisuuksia kasvuhakuiseen liiketoimintaan, johon myös suomalaisten yritysten kannattaa tarttua, johtava asiantuntija Paula Eskola Motivasta kannustaa.– Yllätyin hävikin vähentämiseen ratkaisuja tarjoavien yritysten määrästä ja hävikki-innovaatioiden moninaisuudesta. Näiden esimerkkien esiintuominen on tärkeää, jotta saamme ratkaisuja levitettyä ja skaalattua. Haluamme tarjota materiaalitehokuuden sitoumuksessa mukana oleville yrityksille lisäarvoa, konkreettisia vinkkejä ja työkaluja hävikin minimointiin ja innostaa uusia yrityksiä liittymään mukaan sitoumukseen, Paula Eskola kertoo.
Sitoumusyrityksille on suunnitteilla kuluvana vuonna myös kokeiluhaku, jossa yritykset voisivat ehdottaa kokeiluja materiaalitehokkuuden parantamiseksi ja parhaimmat ideat saisivat sparrausta kokeilujen toteuttamiseen.
Elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumus:
Elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumus
Lisätietoja:
Motiva Oy
johtava asiantuntija Paula Eskola
puh. 040 555 2961
paula.eskola@motiva.fi