Motivan uutiset 2021
Energianeuvonnalla tuloksia ja tyytyväiset asiakkaat
Energianeuvontaa saaneet kansalaiset arvostavat saamaansa opastusta ja myös toteuttavat energiatehokkuutta ja uusiutuvan energian käyttöä lisääviä toimenpiteitä kotona. Palvelun vaikuttavuutta seurataan kahdesti vuodessa tehtävän kyselyn avulla.
Energianeuvontaa pyydetään tavallisesti silloin, kun kotona tai taloyhtiössä harkitaan tilojen tai käyttöveden lämmitykseen liittyviä remontteja ja haetaan keinoja lämmitysenergian tarpeen pienentämiseen. Aurinkosähköön liittyvät neuvontapyynnöt lisääntyvät keväisin. Teknisten kysymysten rinnalla energianeuvojilta kysytään investoinnin takaisinmaksuaikoja sekä tukimahdollisuuksia.– Kotitaloudet tehostavat energiankäyttöä uudistamalla kodin LVI-teknisiä järjestelmiä, mutta myös parantamalla säätö- ja ohjausjärjestelmien toimintaa sekä lisäeristyksen ja tiivistämisen avulla. Energianeuvoja pystyykin antamaan tietoa erilaisten toimenpiteiden yhteensovittamisesta ja hyödyistä, asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta sanoo.
Palvelu saa kiitosta asiantuntevasta, ymmärrettävästä ja puolueettomasta neuvonnasta. Lähes 90 prosenttia vastanneista antaa hyvän tai erinomaisen arvion saamastaan palvelusta.
Asiaa energiasta -neuvontaa saa Motivasta puhelimitse maanantaisin ja perjantaisin klo 9–12 numerosta (09) 6122 5150. Kysymyksiä voi lähettää myös sähköpostitse osoitteeseen kuluttajaneuvonta@motiva.fi sekä Facebookissa Asiaa energiasta -sivulta Messenger-viestinä. Neuvonta on maksutonta, ja soitto maksaa tavanomaisen puhelun verran.
Neuvonta tuottaa säästöä
Kyselyn tulosten ja yleisimpien toimenpiteiden keskimääräisten säästöjen pohjalta on laskettu neuvonnalla jo saavutettu säästö, potentiaaliset säästöt harkituista toimenpiteistä sekä arvio päästöjen vähentymisestä.– Tällä vajaan viiden kuukauden mittaisella seurantakaudella neuvonnan vaikuttavuudeksi arvioitiin yhteensä lähes 2 900 megawattituntia. Siitä erilaisten lämpöpumppujen ilmaisenergian osuus on 2 400 megawattituntia ja loput etenkin aurinkosähköstä ja erilaisista energiansäästötoimenpiteistä saatavia hyötyjä, johtava asiantuntija Lea Gynther Motivasta sanoo.
Neuvonnalla saavutettava säästö ja uusiutuvan energian käytön lisäys vastaa noin 1 600 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Sähköntuotannon keskimääräisellä päästökertoimella laskettuna tämä merkitsee noin 2,5 kilotonnia pienempiä CO2-päästöjä, jos sama investointitahti jatkuu läpi vuoden.
Energianeuvontaa rahoittaa Energiavirasto.
Tuuppauksen edut tunnistettu
Energianeuvonnan ja kulutustiedon vaikutuksia kotitalouksien sähkönkulutukseen tutkineen kokeiluhankkeen tulokset on julkaistu kansainvälisessä Energy Policy -aikakauslehdessä. Kokeiluhankkeen toteuttivat Oulun yliopiston BCDC-hanke, Motiva ja Porvoon Energia Energiaviraston rahoituksella vuosina 2017–2020.Informaatio-ohjauksen eli tuuppauksen vaikutuksia selvitettiin satunnaiskokeilussa, jossa tutkittiin kahden erilaisen ohjauskeinon – energianeuvontaa sisältävien uutiskirjeiden sekä sosiaalisena normina toimivan kulutuksen vertailutyökalun – vaikutuksia kotitalouksien sähkön käyttöön.
Tutkimuksen keskeisiä havaintoja ovat neuvonnan ajoituksen tärkeys, ajankohtainen neuvontasisältö sekä kotitalouden tilanteeseen sopivien toimenpide-ehdotusten tarjoaminen. Kulutusseurantapalveluiden kehittämisessä tulisi panostaa tietosisällön ohella helppokäyttöisyyteen, saavutettavuuteen sekä tietoturvaan.
Kokeiluhankkeen tuloksia hyödynnetään valtakunnallisesti kuluttajien energianeuvonnan kehittämisessä.
Lisätietoja:
Motiva Oy
asiantuntija Päivi Suur-Uski
paivi.suur-uski@motiva.fi
puh. 044 300 1369
Motiva Oy
johtava asiantuntija Lea Gynther
lea.gynther@motiva.fi
puh. 040 768 8813
Julkaisut:
- The effect of information nudges on energy saving: Observations from a randomized field experiment in Finland (Energy Policy, vol 161)
- Energiamurrokseen vauhtia informaatio-ohjauksella (Motiva, verkkoartikkeli 2020)
- Informaatio-ohjauksen vaikutukset kotitalouksien sähkönkulutukseen – Oppeja satunnaiskokeiluista (Motiva, julkaisut 2020)