Sähköinen energiamerkintä

Verkkokaupassa eli internetin kautta tapahtuvan myynnin, vuokraamisen ja osamaksulla ostamisen yhteydessä laitteen hinnan lähellä esitettävä myös laitteen energiamerkki, joka kertoo laitteen energialuokan. Vuoden vaihteessa otetaan käyttöön myös sähköiset tuoteselosteet. Tavoite on taata, että myös verkkokaupan asiakkaat saavat tuotteiden energiamerkit ja tuotetiedot nähtäväkseen.

Sähköinen energiamerkki on vuodesta 2015 saakka tullut esittää kotitalouslaitteille kuten kylmäsäilytyslaitteille, astian- ja pyykinpesukoneille ja kuivausrummuille sekä televisioille, pölynimureille, lampuille ja valaisimille että huoneilmastointilaitteille. Säädös koskee uuneja ja liesituulettimia alkaen 1.4.2015 ja vedenlämmittimiä ja kuumavesisäiliöitä sekä tila- ja yhdistelmälämmittimiä alkaen 26.9.2015.

Energiamerkki esiin hinnan läheisyydessä

Energiamerkin on oltava näkyvillä esimerkiksi verkkosivulla tuotteen hinnan läheisyydessä. Koon on oltava sellainen, että merkki on selkeästi nähtävissä ja luettavissa ja sen on oltava oikeassa suhteessa merkin kokoon nähden. Merkki voidaan esittää myös kuvalinkin avulla, jolloin itse energiamerkkiin ohjaa nuolikuvio. Nuolikuvion koosta, väristä sekä sen sijoituksesta ja energiamerkkiin ohjaavan linkityksen tekemisestä on annettu tarkempia ohjeita TUKESin Ekosuunnittelu.info -sivustolla.

Jos energiamerkkiä ei pystytä näyttämään, on grafiikan sijaan esitettävässä tekstissä mainittava tuotteen energiatehokkuusluokka samalla kirjasinkoolla kuin hinta.

Sähköinen tuoteseloste näkyviin

Tuotteesta kertovan sähköisen tuoteselosteen on myös oltava näkyvillä tuotteen hinnan läheisyydessä. Tuoteselosteen on oltava kooltaan sellainen, että se on selkeästi nähtävissä ja luettavissa. Tuoteselosteeseen voidaan myös linkittää; hinnan läheisyydessä tulee olla selkeä kohta, josta ohjataan tuoteselosteeseen. Myös tuoteselosteen käytöstä on tarkempia ohjeita TUKESin sivustolla.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 21.11.2016