Rakennusbetoni- ja Elementti Oy

Rakennustuoteteollisuuden kotimarkkinoilla toimiva Rakennusbetoni- ja Elementti Oy lähti tuotepäällikkö Eeva Konstin mukaan kuljetusten energiakatselmukseen hakemaan uusia oivalluksia logistiikan pyörittämiseen.


"Lisää vastuuta kuljetusyrityksille."

”Kokemukset projektista ovat yllättävän positiiviset. Meidän ei itse tarvinnut nähdä juurikaan vaivaa asian eteen. Saimme sitä, mitä läksimme hakemaan, eli uusia ajatuksia. Lopputulos oli ajatuksia herättävä. Muutostarpeita on.”

Etenkin yhteistyötä eri osastojen ja alihankkijoiden välillä on Konstin mukaan tehostettava. ”Olemme itse yrittäneet ohjailla logistiikkaa ja tehneet kuljetusyrityksen puolesta päätöksiä emmekä ole hyödyntäneet kuljetusyrittäjän asiantuntemusta. Nyt annamme kuljetusyritykselle enemmän vastuuta vaihtoehdoista päätettäessä.”

Suurin työ on nyt Konstin mielestä saada organisaatio heräämään muutokseen. ”Se, minkä luulimme vahvuudeksemme onkin heikkous. Yhteistyö kuljetusliikkeen kanssa tiivistyy.” Yrityksen raaka-aineet ja valmiit tuotteet kulkevat pääosin rekoilla. Kuljetukset on ulkoistettu kuljetusliikkeille, joiden kanssa tehdään Konstin mukaan pitkäjänteistä yhteistyötä. Energiana käytetään dieseliä.

Vaikka yritys toimii logistisesti ihanteellisessa paikassa eli lähes Suomen keskipisteessä Hollolassa, kuljetusten tehostaminen on Konstin mukaan silti yritykselle tärkeä asia. ”Polttoainekustannuksemme ovat suuret. Kuljetamme raaka-ainetta ja valmiita tuotteita eri puolille Suomea.”

Raaka-aineen kuljetusten energiankulutus on vuosittain 3,1 TJ, mikä tietää 69 000 euron kustannusta. Valmiiden tuotteiden maantiekuljetuksen energiankulutus on 5,1 TJ, mistä tulee 112 000 euron kustannus.

Energian vuotuiseksi säästöpotentiaaliksi katselmuksessa todettiin 1,07 TJ (13 prosenttia), mikä vastaa 83 tonnin CO2-päästövähenemää vuodessa. Energian kustannussäästöpotentiaaliksi raportoitiin 25 000 euroa (14 prosenttia) vuodessa. Tämä saavutetaan 31 200 euron investoinnilla. Muut toimenpide-ehdotuksilla saavutettavat kustannussäästöt huomioiden kokonaissäästöpotentiaali nousee 65 600 euroon vuodessa.

Säästötoimenpide-ehdotuksia raportoitiin kaikkiaan viisi. Ne liittyivät kalustopolitiikkaan ja kuljettajien ajotapakoulutukseen. Yritys panosti itse katselmuksen toteutukseen 35 tuntia.

Lyhyen aikavälin toimenpide-ehdotuksia ovat tehokkuuden kehittäminen ja mittaaminen yrityksen sisäisin keinoin, kalustopolitiikan mukaiset yksittäiset investoinnit autokalustoon ja ajotapakouluttaminen. Pitkän aikavälin kehitystoimenpiteitä ovat toimialan yhteistyön kehittäminen, ulkoisen raportoinnin täydentäminen kuljetusten ympäristö- ja turvallisuusnäkökohdilla, kalustopolitiikan vieminen käytäntöön ja polttoaineen kulutuksen seuranta, säästämiseen kannustaminen ja tuloskortin käyttöönottaminen.

Kuljetusliike Teuvo Lind ky

"Polttoaineen kulutus laski muutaman prosentin"

Kuljetusliike Teuvo Lind ky hoitaa Rakennusbetoni ja Elementti Oy:n kuljetuksia. Toimitusjohtaja Teuvo Lindin mukaan energiakatselmus on ollut yritykselle hyvin positiivinen asia. Yrityksen polttoaineenkulutus on saatu alenemaan viidestä kymmeneen prosenttia vuodessa.

”Saimme paljon tietoa energia-asioista ja parannusehdotuksia toimintaamme. Osan ehdotuksista voimme toteuttaa, osalle emme me eikä asiakkaammekaan mahda mitään.” Rakennuselementtialan tilaukset ja toimitukset ovat Lindin mukaan nopeasyklisiä, mistä johtuen kuljetustoimintaan ei saa sellaista jatkuvuutta kuin haluaisi. ”Vaikka kuinka hyvin suunnittelisi kuljetukset etukäteen, yllätyksiä tulee. Näin kuljetuksia ei ole mahdollista toteuttaa kaikkein energiatehokkaimmalla tavalla.”

Energiakatselmusohjelmaan osallistuminen on antanut Teuvo Lindin mukaan enemmän kuin mitä siihen uhrattiin. ”Tärkeintä oli eräänlainen herääminen asialle. Oli pakko alkaa miettiä polttoaineenkulutuksen vähentämistä. Vaikka tätä työtä on tullut tehtyä 20 vuotta, oli paljon sellaista, mitä en ollut aikaisemmin tullut ajatelleeksi.”

Yksi tärkeä keino vähentää kulutusta on Lindin mukaan ollut kuljettajissa tapahtunut asennemuutos, mikä on saavutettu koulutuksen avulla. ”Ajoneuvoihin on sen lisäksi tehty teknisiä parannuksia. Tämän lisäksi meillä on käytössä autokohtainen seuranta, jonka avulla kunkin auton polttoaineenkulutus on tarkkaan tiedossa. Tämä edistys on tullut pienistä asioista”, Lind kertoo.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 17.11.2016