Ajoneuvokaluston hankinta ja ylläpito
Ajoneuvoja hankittaessa tehdään merkittäviä energiankulutukseen vaikuttavia päätöksiä. Auton oikea huolto ja viipymättä tehdyt korjaukset varmistavat puolestaan sen, että järkevästi valittu automalli osoittautuu myös käytössä taloudelliseksi.Linja-autoliikenteen energiatehokkuuden parantamiseksi on laadittu muistilista joistakin asioista, jotka kannattaa ottaa huomioon ajoneuvon hankinnassa ja käyttövaiheessa.
Taulukko. Linja-autojen energiatehokkuuden parantamisessa huomioon otettavia asioita.
Toimenpide | Keskimääräinen vaikutus |
Auton hankinta | |
Auto pitäisi aina mitoittaa todellisen käyttö-/kapasiteettitarpeen mukaan. | Ylimitoitus lisää polttoaineenkulutusta ja kustannuksia ylipäätänsä. |
Massa on yksi tärkeimmistä polttoaineen kulutukseen vaikuttavista tekijöistä. Autojen omamassa tulisi minimoida. | Raskaalla kalustolla 1 000 kg painoa maantieajossa, joko kuormassa tai auton omassa painossa tarkoittaa noin 0,7 litraa polttoainetta/100 km. |
Moottorin hyötysuhde riippuu kuormitusasteesta siten, että hyötysuhde on suurimmillaan kohtuullisen korkealla kuormitustasolla. | Tästä syystä moottoritehon mitoitusperuste pitäisi olla, että ajoneuvo selviää kohtuudella normaaleista työtehtävistä. Tarpeeton tehoreservi lisää polttoaineenkulutusta helposti 5 %. |
Manuaalivaihteisto on selvästi perinteistä momentinmuuntimella varustettua automaattivaihteistoa taloudellisempi, mutta manuaalivaihteiston hyödyt riippuvat suuresti kuljettajan taidoista ajaa taloudellisesti. | Robotisoitu mekaaninen vaihteisto voisi olla hyvä käyttömukavuuden ja polttoainetalouden kompromissi. Robottivaihteisto käyttää vaihteita paremmin kuin huono tai keskinkertainen kuljettaja, joten useimmiten se alentaa polttoaineenkulutusta. |
Moottorin osalta ilmoitettu minimi ominaiskulutus muodossa g/kWh ei mitenkään kuvaa kokonaisen auton polttoaineenkulutusta. Todelliseen kulutukseen vaikuttavat moottorin hyötysuhteen lisäksi muun muassa vaihteisto ja välityssuhteet, auton oma massa ja aerodynamiikka (muun muassa päällirakenteet). | Merkkikohtaiset kulutuserot saattavat olla merkittäviä, jopa 10-15 %. Automyyjältä pitäisi edellyttää, että hän pystyy luotettavasti ilmoittamaan autolle tyypillisiä kulutusarvoja muodossa l/100 km. VTT:n RASTU-projektissa on mitattu joidenkin nykyisten linja-automallien polttoaineenkulutuksia. Tulokset ovat saatavilla projektin raporteissa: RASTU 2006-2008 |
Useimmilla automyyjillä on käytössä ohjelmistoja, joilla voidaan optimoida auton valinta tiettyyn tehtävään. | Ohjelmistojen avulla voidaan muun muassa arvioida sopivin moottorikoko ja välityssuhteet. |