Ohjaus

Alla on esimerkinomaisesti lueteltu tasapainotetun tuloskortin (Balanced Score Card, BSC) eri osa-aluille soveltuvia energiatehokkuuteen vaikuttavia tunnuslukuja. Niitä kaikkia kannattaa seurata, mutta tuloskorttiin voi usein valita vain olennaisimmat, koska tarvitaan yleensä myös muita liiketoiminnan tunnuslukuja. Osa tunnusluvuista voi olla käytännössä vaativia mitattavia.

Osa tunnusluvuista ei ole suoranaisesti energiatehokkuusmittareita, mutta niillä on vaikutusta myös tavarankuljetuksen energiatehokkuuteen. On syytä käyttää sekä energiatehokkuutta kuvaavia mittareita (l/100 km, l/hlö-km) että suoritteita kuvaavia mittareita (km, hlö-km, litraa), jotta kokonaiskuva kuljetustoiminnan energiatehokkuudesta pysyy riittävän selkeänä.

Jos esimerkiksi kuljetusyritys havaitsee jossain ajoneuvokokoluokassa polttoaineen kokonaiskulutuksen kasvaneen, tunnuslukujen muutosten avulla voidaan jäljittää syitä muutokseen ja tehdä tarvittaessa korjaavia toimenpiteitä.

Polttoaineen kokonaiskulutuksen muutosten seurantaan soveltuvia tunnuslukuja:
  • ajokilometrien muutos (km)
  • polttoaineenkulutuksen muutos (l/100 km)
  • muut prosessimuutokset (esimerkiksi tyhjänä ajon osuus, täyttöaste)
  • taloudellisen ajon koulutusmäärän kehitys (tuntia/hlö/vuosi)
  • tyhjäkäynnin määrä (yli 4 min tyhjäkäynnin osuus, %)
  • ajotapaindeksin kehitys

Taulukko. Tasapainotetun tuloskortin eri osa-aluille soveltuvia energiatehokkuuteen vaikuttavia tunnuslukuja.
Tuloskortin osa-alueEsimerkkejä energiatehokkuuden kehitykseen liittyvistä tunnusluvuista

Talous
  • Ajoneuvokustannukset (€, €/km, €/tonni-km)
  • Ylläpitokustannukset (€, €/km, €/tonni-km)
  • Polttoainekustannukset (€, €/km, €/tonni-km)
  • Vahinkokustannukset (€, €/km, €/tonni-km)

Prosessi
  • Ajokilometrit (ajoneuvo-km)
  • Polttoaineenkulutus (litraa, l/100 km, l/hlö-km)
  • CO2-päästöt (g/km, g/hlö-km)
  • Onnettomuusaste (kpl/1 000 000 ajoneuvo-km)
  • Yli 4 minuutin tyhjäkäynnin osuus ajasta (%)

Asiakasnäkökulma
  • Valitukset liiallisesta tyhjäkäynnistä (kpl)
  • Asiakaspalaute huonosta ajotavasta (kpl)
  • Muut valitukset liikennekäyttäytymisestä (kpl)

Osaaminen ja kehittyminen
  • Taloudellisen ajon koulutus (tuntia/hlö/vuosi)
  • Ajotapaindeksi (esimerkiksi 0…100)



Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 21.11.2016