Suunnittelu

Linjaliikenteen reitinsuunnittelusta huolehtii usein joku muu kuin yritys itse. Reitinsuunnittelussa tärkeä näkökohta on aikataulujen suunnitteleminen riittävän väljiksi. Liian kireä aikataulu johtaa usein epätaloudelliseen ajotapaan. Tilausliikenteessä GPS-navigaattori auttaa reitinsuunnittelussa ja määräpaikan etsimisestä johtuvan hukka-ajon vähentämisessä.

Ajotapaindeksin suunnittelu

Ajotapaindeksi on oikeudenmukaisuuden varmistamiseksi suositeltavaa suunnitella niin, että siinä mitataan vain niitä asioita, joihin kuljettaja itse voi vaikuttaa (äkkijarrutukset, -kiihdytykset, väärä vaihteiston ja moottorin kierrosalueiden käyttö, yli 4 min tyhjäkäynnit jne.).

Polttoaineenkulutusta kannattaa mitata erikseen, koska siihen vaikuttavat myös esimerkiksi olosuhteet, kuorma ja automalli. Jokaisessa autossa on syytä olla oikeaan ajotapaan opastava seurantalaite, joka mahdollistaa luotettavan, kuljettajakohtaisen ajotapaseurannan.

Ajotapaindeksin tulee soveltua kaikille reiteille ja ajoneuvoille, jotta se mielletään oikeudenmukaiseksi. Jokainen kuljettaja voi silloin opastavan laitteen informaatiota hyödyntämällä ajaa taloudellisesti, vaikka polttoaineenkulutus kuljettajien välillä vaihtelisikin muiden tekijöiden takia.

Henkilökuljetusten energiatehokkuutta voidaan edistää ottamalla energiatehokkuus huomioon suunnittelun eri tasoilla. Alla olevaan muistilistaan on kerätty sellaisia keskeisiä asioita, joita henkilökuljetuksia suunniteltaessa on syytä käydä läpi.

1.    Strateginen suunnittelu (pitkä aikajänne, 5-10 v)
a.    Mitä henkilökuljetusmuotoja tai niiden yhdistelmiä käytetään (esim. kumppanuudet muiden joukkoliikennemuotojen kanssa)?
b.    Miten kalustopolitiikalla tuetaan energiatehokkuuden parantamista (varustelu, kaluston ikä [päästöluokat], kokoluokat jne.)?
c.    Miten henkilöstön osaamisen kehittämisessä energiatehokkuus on otettu huomioon?

2.    Taktinen suunnittelu (keskipitkä aikajänne, alle 5 v)
a.    Miten kaluston käyttö voidaan optimoida esimerkiksi kustannusten, ajan, palvelutason ja kapasiteetin suhteen?
b.    Mikä on ihanteellinen ajoneuvomäärä kokoluokittain ja tyypeittäin?

3.    Operatiivinen suunnittelu
a.    Hyödynnetäänkö reittien suunnittelussa optimointia ajo- ja henkilökuljetussuoritteen minimoimiseksi?
b.    Miten käyttö- ja täyttöasteet voidaan maksimoida?
c.    Miten tyhjänä ajo minimoidaan?
d.    Onko esimiehillä mahdollisuus hyödyntää kuljetussuunnittelujärjestelmiä?


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 21.11.2016