Ajoneuvokaluston hankinta ja ylläpito

Taksiautoille ei ole määritelty yksityiskohtaisia vaatimuksia, vaan taksiliikennelain mukaan auton on oltava ”ominaisuuksiltaan, kunnoltaan ja varustukseltaan asianmukainen”. Taksit ovat joko henkilöauton tai pikkubussin kokoisia (kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle matkustajalle). Käytännössä henkilöautojen kokoluokassa valinta kohdistuu lähinnä perheautoihin tai isojen autoihin, jotta mukaan mahtuisi 4 matkustajaa ja tavaratilaan kohtuullinen matkatavaramäärä, pyörätuoli tai lastenvaunut.

Yhdistetty EU-kulutus avuksi autojen vertailuun

Yhdistetty EU-kulutus on hyvä lähtökohta eri autovaihtoehtojen polttoainetalouden vertailuun. Yhdistettyä EU-kulutusta laskettaessa kaupunkiliikenteen painokerroin on 36,8 % ja maantiekulutuksen 63,2 %. Jos taksin vuotuiset kaupunki- ja maantieajokilometrit tiedetään kohtuullisen tarkasti, kannattaa automallien polttoainetaloutta vertailtaessa EU-kulutuksia painottaa näiden kaupunki- ja maantieajokilometrien prosenttiosuuksien suhteessa.

Useimmiten suuren vuotuisen kilometrimäärän takia järkevin vaihtoehto on dieselmoottori. Jos taksia käytetään enimmäkseen kaupunkiliikenteessä, myös hybridi on harkinnanarvoinen vaihtoehto.

Sekä henkilöautojen että pikkubussien hankinnassa on järkevää hyödyntää Trafin autovertaamoa, josta saa eri automallien polttoaineenkulutus- ja päästötiedot. Moottorikoon järkevä valinta auttaa taittamaan polttoainekustannusten nousua. Ylimääräinen moottoriteho nostaa auton hintaa ja yleensä myös polttoaineenkulutusta, eikä siitä varsinkaan kaupunkiliikenteessä ole juuri hyötyä.

Kuljettajakohtainen seuranta

Autoa varusteltaessa kannattaa harkita taloudellista ajoa tukevaa kuljettajakohtaista seurantajärjestelmää, jollaisella yhdessä taloudellisen ajon koulutuksen kanssa voidaan kokemusten mukaan saavuttaa helposti 10-15 % polttoaineenkulutussäästöt.

Yhdellä taksilla ajaa usein kaksi tai useampi kuljettaja, minkä vuoksi yksittäisen kuljettajan ajotapaa on usein mahdotonta mitata auton kulutuksen perusteella ilman kuljettajakohtaista seurantajärjestelmää. Tällainen seurantajärjestelmä mahdollistaa myös oikeudenmukaisen palkitsemisen taloudellisesta ajotavasta. Kuljettajakohtaisen seurannan pohjaksi (ajotapaindeksi) sopii parhaiten asiat, joihin kuljettaja voi vaikuttaa ajo-olosuhteista riippumatta (äkkikiihdytykset ja -hidastukset, ajonopeudet, vaihteiden käyttö, tyhjäkäynti ym.). Suuri polttoaineenkulutus on osittain seurausta huonosta ajotavasta.  

Taksien vuotuisilla ajokilometrimäärillä polttoaine- ja onnettomuuskustannussäästöt ovat niin suuret, että seurantajärjestelmän hankkiminen on yleensä kannattava investointi.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 21.11.2016