Henkilöstön osaaminen

Taksinkuljettajien taloudellisen ajon osaamista voidaan parantaa perehdyttämisellä ja taloudellisen ajon täydennyskoulutuksella.

Uuden kuljettajan perehdyttämisessä olisi syytä suorittaa koeajo, jonka yhteydessä tutustutaan ajoneuvon ominaisuuksiin ja laitteistoihin. Ajolenkin aikana kuljettaja opastetaan taloudelliseen ajotapaan kyseisellä automallilla. Samalla kuljettajalle neuvotaan opastavan ajotietokoneen käyttö, jos sellainen on auton varusteena. Perehdyttäjällä itsellään on suositeltavaa olla suoritettuna taloudellisen ajon peruskurssi, esimerkiksi EcoDriving ECO2 -kurssi tai vastaava.

Taloudellisen ajon koulutus

Taloudellisen ajon koulutusta on suositeltavaa järjestää kaikille kuljettajille mutta varsinkin niille, jotka polttoaine- ja vahinkoseurannan mukaan tarvitsevat sitä eniten. Tällöin kyseeseen tulisi taloudellisen ajon kurssi (esimerkiksi EcoDriving ECO2), joka vie aikaa noin 2 h/kuljettaja. Koulutuksen jälkeen polttoaineenkulutussäästö on tyypillisesti ollut luokkaa 10-20 %, josta pysyväksi jää kokemusten mukaan noin puolet. Kuljettajakohtaisen seurantajärjestelmän hyödyntäminen tehostaa koulutuksen pysyväisvaikutusta.

Polttoaineenkulutussäästöä saadaan myös huolehtimalla kuljettajien tiedoista, taidoista ja apuvälineistä, joiden avulla voidaan valita olosuhteiden ja kellonajan mukaan sujuvin reitti. Väärästä reitinvalinnasta johtuva ruuhkassa seisominen lisää polttoaineenkulutusta ja heikentää samalla palvelun laatua. Parasta mahdollista reitinvalintaa voidaan edistää hyvällä paikallistuntemuksella ja riittävällä määrällä apuvälineitä (GPS-navigaattorit tai karttapohjainen tilausjärjestelmä, ajantasainen kartasto ja muu paikallistieto).

Seuranta ja palaute onnistuu parhaiten, jos käytettävissä on kuljettajakohtaisen seurantajärjestelmän raportteja. Järjestelmästä pitäisi olla saatavilla polttoaineenkulutus ja ajotapaa kuvaava indeksi.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 21.11.2016