Ohjaus
Alla on esimerkinomaisesti lueteltu tasapainotetun tuloskortin (Balanced Score Card, BSC) eri osa-aluille soveltuvia energiatehokkuuteen vaikuttavia tunnuslukuja. Niitä kaikkia kannattaa seurata, mutta tuloskorttiin voi usein valita vain olennaisimmat, koska tarvitaan yleensä myös muita liiketoiminnan tunnuslukuja. Esimerkiksi asiakasnäkökulmaan liittyvät tunnusluvut voivat olla käytännössä vaativia mitattavia.Osa tunnusluvuista ei ole suoranaisesti energiatehokkuusmittareita, mutta niillä on vaikutusta myös tavarankuljetuksen energiatehokkuuteen. On syytä käyttää sekä energiatehokkuutta kuvaavia mittareita (l/100 km, l/tonni-km) että suoritteita kuvaavia mittareita (km, tonni-km, litraa), jotta kokonaiskuva kuljetustoiminnan energiatehokkuudesta pysyy riittävän selkeänä.
Jos esimerkiksi kuljetusyritys havaitsee jossain ajoneuvokokoluokassa polttoaineen kokonaiskulutuksen kasvaneen, tunnuslukujen muutosten avulla voidaan jäljittää syitä muutokseen ja tehdä tarvittaessa korjaavia toimenpiteitä. Tällöin syiden löytämiseksi voidaan tutkia esimerkiksi seuraavien tunnuslukujen muutoksia:
- ajokilometrien muutos (km)
- polttoaineenkulutuksen muutos (l/100 km)
- muut prosessimuutokset (esim. tyhjänä ajon osuus, täyttöaste)
- taloudellisen ajon koulutusmäärän kehitys (tuntia/hlö/vuosi)
- tyhjäkäynnin määrä (yli 4 min tyhjäkäynnin osuus, %)
- ajotapaindeksin kehitys.
Tuloskortin osa-alue | Esimerkkejä energiatehokkuuden kehitykseen liittyvistä tunnusluvuista |
Talous |
|
Prosessi |
|
Asiakasnäkökulma |
|
Osaaminen ja kehittyminen |
|
Raportointiin soveltuu yrityksen oma seurantajärjestelmä tai -menettely. Tavarankuljetusten ja logistiikan energiatehokkuussopimuksen (2008-2016) seurantajärjestelmä PIHI on poistettu käytöstä 1.7.2017.