Ajoneuvon energiankulutuksen mallinnus

Ajoneuvosimuloinnin avulla voidaan arvioida erilaisten ajoneuvojen suorituskykyä, mukaan lukien energiankulutusta. Perinteisesti linja-autoliikenne on hoidettu varsin yhteneväisellä dieselkalustolla. Tekniikan kirjo tulee kuitenkin lisääntymään (mini-, midi-, teli- ja normaaliautot sekä eri tyyppiset vaihteistot ja eri polttoainevaihtoehdot).
testaus 146x245
Simulointiin käytetään Advisor-ohjelmistoa, joka on alunperin lähtöisin National Renewable Energy Laboratory kehitystyöstä. Ohjelmistoa käytetään myös ajoneuvojen suunnittelussa. Kaupunkilinja-auton ominaisuuksien mallinnus edellyttää perustietojen määrittämistä ja syöttämistä ohjelmaan sekä verifiointia. Perustietoja ovat muun muassa ajotilanteen mukainen kulutus, pakokaasupäästöt sekä voimansiirron hyötysuhteet.

Simulointi mahdollistaa voimalinjan käytön optimoinnin edullisemmin ja tarkemmin kuin prototyypit. Optimoitavia tekijöitä ovat muun muasa erilaisten apulaitteiden käyttö, tyyppi, ajosykli ja moottorin ominaisuudet. Apulaitteiden mallinnuksella voidaan tarkastella niiden käyttöä kokonaisenergian kulutuksen kannalta (energy management). Tavoitteena on simulointityökalu, jonka avulla arvioidaan erilaisten ajoneuvojen soveltuvuutta ja suorituskykyä eri ajotehtävissä.

Työpaketin alustavat vaiheet ovat:
  • ajoneuvoparametrien määrittely
  • simulointimallin sovittaminen ajoneuvoille
  • arviot eri apulaitteiden energiantarpeesta
  • simulointitulosten verifiointi alustadynamometrikokein 
  • mallin käyttö nykyisien ja uusien ajoneuvojen suorituskyvyn arviointiin
Raportit:

Raskaan kaluston energiankäytön tehostaminen. Osahanke 5: Linja-auton energiankulutuksen mallinnus (pdf) (846.1 KB)

Lisätietoja:
Teknillinen korkeakoulu
Panu Sainio
puh. (09) 451 3464, panu.sainio@hut.fi


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 13.2.2017