Aktiivisen ajo-opastinlaitteen kehittäminen

Alatehtävän tavoitteena on kehittää älykäs ajo-opastinlaite, jonka avulla kuljettajaa voidaan reaaliaikaisesti opastaa mm. polttoaineenkulutuksen minimointia ja joukkoliikenteen palvelutasoa ajatellen. Laitteen toimintaperiaatteessa tullaan hyödyntämään mm. olemassa olevaa reitti- ja aikataulutietoa sekä moottorin hyötysuhdekartastoa.
ajo-opasyi 152x196
Ajotapakoulutuksen potentiaalit ovat jo pitkään olleet yleisesti tiedossa, mutta tietojen vieminen käytäntöön on muodostunut suurimmaksi kompastuskiveksi. Kuljettajakoulutusten jälkeen havaitaan usein hetkellinen polttoaineenkulutuksen alenema, mutta ajan kuluessa polttoaineenkulutus palautuu jälleen lähelle lähtötasoaan oppien unohtuessa ja motivaation laskiessa. Jatkuvalla ajo-opastuksella pyritään hyödyntämään myös näitä ajotavan polttoaineensäätöpotentiaaleja.

Tuloksia

Alatehtävän ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin jo markkinoilla olevien ajo-opastinlaitteiden ominaisuudet, aloitettiin käyttöprofiilien kerääminen varustamalla erityyppisiä ajoneuvoja tiedonkeruulaitteistoilla sekä selvittämällä CAN-väylän hyödyntämismahdollisuudet tiedonkeruu- ja opastinkäytössä.

Markkinatilanteen kartoitus teetettiin alihankintana Helsingin Ammattikorkeakoulu Stadialla. Markkinoilta on saatavilla useita polttoaineenkulutusta ja ajotapaa tarkkailevia ajo-opastinlaitteita, joiden avulla on mahdollista saada palautetta polttoainetta tuhlaavasta ajotavasta. Yleismallisia, muun muassa vaihtamisohjeita antavia ajo-opastinlaitteita on jo saatavilla. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole tarjolla laitteita, jotka yhdistävät reitin paikka- ja aikataulutiedot sekä ajoneuvon ominaisuudet kuljettajaa opastavaksi informaatioksi.

Tiedonkeruulaitteistoja on tähän päivään mennessä asennettu VTT Prosessien toimesta kahteen pitkän matkan linja-autoon sekä yhteen Helsingin Kaupungin Rakennusviraston (HKR) kunnossapitokuorma-autoon. Laitteistoja tullaan asentamaan lähiaikoina vielä toiseenkin HKR:n kunnossapitoautoon sekä täyskokoiseen kokonaispainoltaan 60-tonniseen rekkayhdistelmään.

CAN-väylän sisältämään SAE J1939-standardin mukaiseen tietovirran todelliseen sisältöön ja saatavan tiedon laatuun tutustuttiin mm. hyötysuhdetietojen hyödyntämistä varten. Vaikka standardissa on määritelty varsin kattavasti ajoneuvon ja sen moottorin käyttöolosuhteita ja toimintaa kuvaavia suureita, ei niitä kaikkia kuitenkaan väylässä välttämättä liiku. Standardi antaa ohjeet viestien ja yksittäisten tietojen muodoille, mutta ei kuitenkaan velvoita lähettämään niitä väylään.

Raportit:

Aktiivisen ajo-opastinlaitteen kehittäminen (pdf) (168 KB)

Selvitys kuljettajan ajo-opastusjärjestelmän toteuttamisesta (pdf) (4.3 MB)


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 13.2.2017