Mittausmenetelmien kehitys

Tavoitteet

Alatehtävän tavoitteena on kehittää luotettavat menetelmät polttoaineenkulutuksen mittaamiseksi raskaan kaluston alustadynamometrissa sekä tarkastella eri menetelmävaihtoehdoilla saavutettavia mittatarkkuuksia.
menetelm%E4kehitys kuva

Uudet ajosyklit

Todellisten ajotilanteiden simuloimiseksi alustadynamometrissa, muodostettiin uudet ajosyklit kuorma- ja linja-autoille.

Kuorma-autoille muodostettiin kolme ajosykliä: moottoritie-, maantie- ja jakelusykli. Syklit määriteltiin Oy Transpoint Ab:n kokemuksen perusteella vastaamaan mahdollisimman hyvin tyypillistä ajoneuvoyhdistelmän vetoautoksi tarkoitetun kuorma-auton käyttöä. Moottoritiesykliksi valittiin noin 30 km:n mittainen tieosuus Lahden moottoritieltä Järvenpäästä pohjoiseen. Maantiesykli puolestaan muodostettiin valtatieltä 4 Leivonmäen lähistöltä. Jakelusykliksi valittiin puolen tunnin mittainen lenkki Espoon alueella sisältäen kaksi lastaustapahtumaa kuvaavaa pysähdystä.

Raskaita ajoneuvoja ajettaessa tienpinnan korkeusvaihtelut vaikuttavat ajoneuvon käyttäytymiseen ratkaisevasti, joten parhaan mahdollisen vastaavuuden saavuttamiseksi sykleihin sisällytettiin myös tien hetkelliset kaltevuudet, gradientit.

Tienpinnan kaltevuuden havainnoimiseksi kuljettajalle järjestettiin näyttö, jota tarkkailemalla kuljettaja voi ennakoida tulevat tehontarpeen muutokset. Toinen näyttö näyttää tavoitenopeuden ja hetkellisen ajonopeuden.

Kaupunkibussien osalta VTT RTE määritteli ajosyklit kuvaamaan tyypillistä pääkaupunkiseudun liikennettä. Syklejä muodostettiin kolme, joista yksi kuvaa ydinkeskustan ajotapahtumaa sisältäen runsaasti kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Toinen sykli puolestaan kuvaa väylä- ja kehäliikennettä, jossa keskinopeudet ovat selvästi korkeammat ja pysähdyksiä harvemmassa. Kolmas sykli on kahden edellisen kombinaatio sisältäen elementtejä molemmista edellä mainituista ajosykleistä.

Pitkän matkan linja-autoille määriteltiin niin ikään tarkoitukseen soveltuvat moottoritie- ja maantiesyklit. Syklit muodostettiin Pohjolan Liikenteen linja-autolla väliltä Helsinki-Turku. Maantiesyklin perusajotavassa kuljettaja säätelee ajonopeutta kaasupolkimen asennolla, kun taas moottoritiesykli ajetaan vakionopeussäädintä käyttäen. Sykleille muodostettiin lisäksi rinnasteiset ajotapasyklit vakionopeussäätimen ja nopeudenrajoittimen toiminnan mittaamiseksi. Myös pitkän matkan linja-autojen ajosykleissä huomioitiin tienpinnan korkeusvaihtelut.



Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 13.2.2017