Rengashäviöiden minimointi

Kaupunkiolosuhteissa kiihdytysvastukset ja vierinvastus ovat merkittävimmät vastusvoimat. Ilmanvastuksen osuus alkaa kasvaa vasta suuremmilla nopeuksilla.

Vierinvastuksesta suuruus vaihtelee ja riippuu mm. seuraavista asioista:

  • kuormitus ja renkaan ilmanpaine
  • rengaskoon vaikutus
  • pintamallin vaikutus (all-season/talvi, rullaava/veto)
  • kulunut vs. uusi rengas
  • pinnoitettu vs. uusi rengas 
  • talviajo vs. kesäajo

Turvallisuus ja liikenteen sujuvuus ovat erittäin tärkeitä näkökohta, jotka useimmiten nousevat esille puhuttaessa rengasvalinnoista. Niiden arvottaminen on kuitenkin vaikeampaa. Vastaavasti taas polttoaineen kulutuksen arvottaminen on helpompaa, mutta siihen vaikuttavat seikat kuljettajan ajotottumuksia ja kertaluonteista ajoneuvon valintaan lukuun ottamatta ovat aika pirstaleisia (paljon muuttujia, jokaisella pieni, mutta selkeä vaikutus). Näistä pirstaleista renkaiden merkitys korostuu raskaiden ajoneuvojen kohdalla. Vierinvastusta tutkitaan normaalisti käytännön rullauskokeilla tai soveltuvaa rumpua vasten. Kulutuskestävyyttä (ajosuoritetta) pidetään yleisesti raskailla ajoneuvoilla tärkeimpänä renkaan valintaperusteena.

Tutkimusmenetelminä ovat tässä osuudessa käytännön rullauskokeet, alustadynamometrilla tehtävät mittaukset ja kirjallisuudesta löytyvä tieto. Erityinen teknologinen painopiste ovat nk. supersingle renkaat.

Tutkimuksen avulla saadaan kvantifioitua renkaiden osuus bussin kokonaishäviöistä, edistetään vähävastuksisten renkaiden kehitystyötä ja tuotetaan tietämystä vähävastuksisten rengasratkaisujen valintaan.

Tässä osuudessa tuotetaan lähtötietoja ajoneuvon energiankulutuksen mallinnusosuuteen renkaiden välisten erojen huomioimiseksi.

Raportit:

Linja-auton renkaiden energiatehokkuus (pdf) (1019.1 KB)

Rengastyypin vaikutus linja-auton energiankulutukseen (pdf) (106 KB)

Lisätietoja:
Teknillinen korkeakoulu
Panu Sainio
puh. (09) 451 3464, panu.sainio@hut.fi


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 13.2.2017