PCM-akkujen käyttökohteet ja teknologia

Lämpöakkujen käyttökohteet

Lämpöakkuja voidaan hyödyntää autonmoottorin esilämmityksessä kylmäkäynnistyksen yhteydessä, dieselmoottorin lisälämmityksessä talviaikaan ja taukolämmityksessä. Moottorin esi- ja lisälämmitys vähentää haitallisia päästöjä, sillä kylmä moottori tuottaa niitä moninkertaisesti lämpimään moottoriin verrattuna.

Esilämmitys pienentää merkittävästi myös polttoaineen kulutusta, sillä kylmäkäynnistysten ja kylmällä moottorilla ajoon lähdön aikana kulutus on noin 40 prosenttia suurempi lämpimään moottoriin verrattuna. Esilämmitetty moottori myös kuluu vähemmän, sillä kylmäkäynnistyksen aiheuttama kuluminen vastaa 500-600 kilometrin ajoa.

Kylmäakkujen käyttökohteet

Kylmäakkuja voidaan hyödyntää elintarvikkeiden lämpötilasäädellyssä kuljetuskalustossa ja kylmälaukuissa, joita käytetään verivalmisteiden kuljetuksessa. Kylmävaraajamoduulien avulla pyritään siihen, että dieselmoottorikäyttöinen kylmäkone voidaan tilapäisesti kytkeä pois päältä lastaus- ja purkutilanteissa sekä taajama-ajossa. Verivalmisteiden osalta tavoitteena on parantaa lämpötilavarmuutta kuljetuksen aikana käyttämällä eri lämpötiloihin stabiloituja kylmälaukkuja.

Lämpö- ja kylmäenergian varastoiminen

Varastomoduuleina käytetään ns. faasimuutoslämpö- tai faasimuutoskylmäakkuja, joissa lämpö sitoutuu varastomateriaalin sulamiseen ja vapautuu materiaalin uudelleen kiteytyessä. Ilmiö on tuttu veden jäätymisestä ja sulamisesta. Sopivia varastomateriaaleja voivat olla esimerkiksi kidevedelliset suolat ja parafiinit, joiden sulamispiste pitää aina sovittaa sovelluskohteen vaatimaan lämpötilaan. Sulamislämpöä hyödyntämällä voidaan varastoida suurempi määrä lämpöenergiaa kapealla lämpötila-alueella kuin mihin esimerkiksi lämminvesivaraajassa on pystytty.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 13.2.2017