PCM-lämpöakku jakeluautossa

Postin dieselmoottorikäyttöiseen jakeluautoon kehitetään lämpöakku, jolla pyritään joko osittain tai kokonaan korvaamaan polttoainekäyttöinen moottorin esi- ja lisälämmitin ja siten parantamaan jakeluauton polttoainetaloutta talviolosuhteissa.
Postin-jakeluauto2
Lämpöakun avulla varataan moottorin ja mahdollisuuksien mukaan pakokaasujen hukkalämpöä. Varattua lämpöä käytetään moottorin esilämmitykseen kylmäkäynnistyksen yhteydessä ja ajonaikaiseen lisälämmitykseen. Lisälämmityksestä on hyötyä silloin kun diesel-moottori käy liian kylmänä jakeluliikenteessä, jossa keskinopeus on pieni ja tyhjäkäynnin osuus suuri.

Lämpöakulle kehitetään mahdollisimman suuren varauskapasiteetin omaava ja käyttövarma faasimuutosaine, joka pakataan hyvin eristettyyn akkumoduuliin. Akulle suunnitellaan termostaattiohjaus. Myös mahdollisuus lämmön vapauttamiseen varatun akun kauko-ohjauksella selvitetään.

Kehitetyt tekniset ratkaisut varmennetaan ensin laboratorio-olosuhteissa, minkä jälkeen toteutetaan noin kolme kuukautta kestävät kenttäkokeet.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 13.2.2017