momo Car-Sharing – Halpaa, helppoa ja fiksua autoilua autojen yhteiskäytöllä

Liikkujan viikko julisteModerni kaupunkilainen arvostaa joustavaa ja ympäristöystävällistä liikkumista. Liikkumisen väline valitaan tilanteen ja olosuhteiden mukaan – joskus on parasta mennä junalla, toisinaan kävellen, ja joskus on auto paras vaihtoehto. Auto ei ole enää riippumattoman elämäntavan symboli, eikä sillä osoiteta sosiaalista statusta.

Auton omistamiselle on olemassa vaihtoehtoja. Auto on väline liikkumiseen, mutta kaupunki on ihmisiä varten.

Kenelle?

Ajatko korkeintaan 9 000-12 000 kilometriä vuodessa? Voit kuulua niihin, joiden olisi syytä tarkistaa autojen yhteiskäyttövaihtoehto. Näillä vuosittaisilla kilometrimäärillä saattaa yhteisauton käyttö nimittäin olla taloudellisempaa kuin auton omistaminen.

Miten?

Yhteiskäyttöpalvelun asiakkaaksi rekisteröitynyt saa auton käyttöönsä lyhyeksikin ajaksi useista paikoista ja mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Tarjolla on erilaisia ja -kokoisia autoja pikkuautoista pakettiautoihin. Autot ovat aina huollettuja, siistejä ja vähäpäästöisiä. Et maksa auton seisottamisesta, vaan sen käytöstä.

Miksi?

Liikenne on suurimpia kasvihuonekaasupäästöjen aiheuttajia. Oman auton käyttö on lisäksi kallista ja kattavan joukkoliikenteen kaupungeissa usein jopa turhaa. Autot tukkivat kaupunkitilan ja parkkipaikoista kilpaillaan. Autot levittäytyvät yhä enemmän niille alueille, joilla ihmisten olisi tarkoitus viihtyä. Yhteisautoilijat ovat ensisijaisesti kävelijöitä, pyöräilijöitä ja joukkoliikenteen käyttäjiä. Esimerkiksi City Car Clubin jäsenistä 68 prosenttia kulkee ensisijaisesti joukkoliikenteellä ja loput pääasiassa kävellen tai pyöräillen (lähde: City Car Club, asiakaskysely 2008).

Yhteiskäyttöautot myös yrityksille

Myös yritykset voivat käyttää autojen yhteiskäyttöpalveluja työasiamatkoihin. Kun työntekijöiden ei tarvitse tulla omalla autolla töihin vain työmatkojen vuoksi, välttyy yritys omien autojen hankinnalta ja säästää myös pysäköintikuluissa.

Työnantaja voi tarjota autojen yhteiskäyttöä työntekijöilleen myös työsuhde-etuna.

Lisää aiheesta:

Autojen yhteiskäytön potentiaali ja vaikutukset pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella (pdf) (1.6 MB)

Väliraportti 10.3.2011– Yhteiskäyttöautot asuntoalueilla (pdf) (996 KB)


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 15.2.2017