Ajoneuvojen IT-sovellukset

DSCN4423 netti
Alatehtävä jatkaa ja laajentaa RASTUa edeltäneessä HDEnergia-hankkeessa käynnistyneitä liukkauden- ja kuormantunnistusmenetelmien sekä ajo-opastinlaitteen kehitystyötä.

Liukkauden ja kuormantunnistuksen (LIKU) aikaisemmassa vaiheessa (LIUTUssa) kehitettiin prototyypit menetelmistä, joilla nykyaikaisten ajoneuvojen tietoväylissä liikkuvan tiedon ja paikkatiedon GPS-paikannuksen avulla voidaan määrittää tien pinnan liukkaus ja arvioida ajoneuvon kuorman massaa. Liukkaustiedon yhteys liikenneturvallisuuteen on selvä, ja myös kuormatietoa voidaan käyttää sekä energiatehokkuuden että raskaiden ajoneuvojen turvallisuuden parantamiseen.

IT-sovellusten alkuvaiheen tutkimus keskittyy kuorman- ja liukkaudentunnistusmenetelmien vaatiman adaptiivisuuden toteuttamiseen; LIUTU-projektissa kehitettyjen mallien soveltaminen tositilanteessa vaatii laitteelta ja taustajärjestelmältä älykkäitä ominaisuuksia erilaisiin tilanteisiin ja autojen ominaisuuksiin sopeutumiseksi. Tätä sopeutuvuutta rakennetaan LIUTU-projektin menetelmiin erilaisia tilastollisisa datankäsittelymenetelmiä käyttäen.

Uusien menetelmien kehittelyssä hyödynnetään Oulun yliopistossa tilannetietoisten järjestelmien (context aware systems) tutkimuksessa saatuja tuloksia. Tutkimuksessa sovelletuista mentelmistä keskeisimpiä ovat digitaalinen signaalinkäsittely, hahmontunnistus, matemaattinen mallintaminen, koneoppiminen, tiedon louhinta (data mining) sekä estimointiteoria. Tutkimuksissa on löydetty monia yllä esiteltyjä menetelmiä hyödyntäviä teknologioita, joita hyödyntäen ajoneuvon ominaisuudet, ajajan ajotavat ja muuttuvien ajo-olosuhteiden vaikutus voidaan mallintaa kokeellisten testiajojen ja reaaliakaisten adaptaatioalgoritmien avulla.

Liukkautta ja kuorman massaa arvioivien menetelmien kehittyessä IT-sovellushankkeessa etsitään laajemminkin tapoja edistää ajoneuvojen turvallisuus- ja energiatehokkuusominaisuuksia älykkäitä järjestelmiä hyödyntäen. Esimerkiksi suorana liukkaudentunnistusmenetelmän johdannaisena kehitteillä on langattomia viestintäjärjestelmiä hyödyntävä, yksittäisten ajoneuvojen mittaustuloksia hyödyntävä varoitusjärjestelmä liukkaudesta johtuvia onnettomuuksia ehkäisemään.

Ajo-opastimessa keskitytään aluksi kaupunkibusseihin. Opastin pyrkii ohjeistamaan kuljettajaa ajamaan mahdollisimman taloudellisesti, mutta kuitenkin siten että pysytään mahdollisimman tarkasti aikataulussa. Opastin kerää myös tarkasti tietoja siitä miten aikataulu toteutuu ja antaa uudenlaista tietoa takaisin itse linjan suunnittelun tueksi.

Liukkauden- ja kuormantunnistusmenetelmiä pilotoidaan Transpointin kuorma-autoissa ja ajo-opastinta Concordian, Pohjolan Liikenteen ja Koiviston Auton kaupunkilinja-autoissa.

Lisätietoja:

Kimmo Erkkilä, VTT
puh. 020 722 5232, kimmo.erkkila@vtt.fi

Tapio Seppänen, Oulun yliopisto
puh. (08) 553 2897, tapio.seppanen@ee.oulu.fi

Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 15.2.2017